Petter Stordalen: Husk at drive hotel er sjovere end at eje ejendomme
Det er vigtigt for den nordiske hotelkonge Petter Stordalen, at hans firma står på egne ben og har mange forskellige aktiviteter. Han er altid på udkig efter nye områder. Desuden foretrækker han at arbejde med hotelbranchen, som han mener, har puls og stemning frem for at arbejde med ejendomsbranchen og dens regnestykker og Excelark. Petter Stordalen har et 25-års perspektiv, når han satser, og han er i Øresundsregionen for at blive.
Der er vist ingen i ejendomsbranchen, der er gået glip af Petter Stordalen. Hotelkongen ejer 190 hoteller i Skandinavien og Baltikum via kæden Nordic Choice Hotels. Han begyndte sin rejse som jordbærsælger hvilket er grund til forretningsnavnet Strawberry, for senere at bygge sit eget hotelimperium. I bogen “Min hemlighet” beskriver han, hvordan han etablerede en moderne hotelkæde baseret på multibrand, størrelse og med fokus på drift af hotellerne frem for at fokusere på ejerskab af hotelbygningerne.
Hvilken betydning har dit fokus på hoteldrift haft for Nordic Choices succes?
– For det første er det ikke sådan, at vi slet ikke fokuserer på ejendomme. Vi har satset på begge dele, og det har været succesrigt for mig og for andre omkring mig. Husk at det er meget sjovere at satse på hoteldrift. Hoteldrift er puls, stemning, folk og kultur. Ejendomme handler om regnestykker, Excelark og i bedste fald beton, siger Petter Stordalen.
Hvad ligger bag din beslutning om også at investere i hotelejendomme?
– Det enkle svar er ”afkast”. Historisk set har det været rentabelt at investere i ejendomme. Da jeg først startede i hotelbranchen, var det ikke alle, som forstod sig på hoteller, og de ville hellere arbejde med kontorer. Det betød mindre konkurrence, hvilket holdte priserne på et fornuftigt niveau. I dag er der mange, som har åbnet øjnene for hotelbranchen, og det har gjort, at forskellen i afkast mellem hotel og kontor er væsentligt mindre, end den var tidligere, siger Petter Stordalen og fortsætter:
– Vi investerer lige nu kun i ejendomme, som vi kan få til en god pris, ejendomme vi kan konvertere eller ejendomme, hvor vi kan se, at Nordic Choice Hotels kan forbedre rentabiliteten, således at værdien af ejendommen overstiger afkastet på driften.