FAKTA: Pendling på tværs af Øresund
Den seneste udvikling i 2024: Pendlingen fortsat på et højt niveau
Efter den store stigning i pendlingen i 2022, på 10,4 procent ifølge statistik fra Region Skåne/Øresundsdatabasen, ser udviklingen ud til at være fortsat opad i 2023.
Statistikken fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) er mindre omfattende end Øresundsdatabasen og viser kun antallet af svenske statsborgere, der arbejder i Region Hovedstaden og Region Sjælland, men som bor uden for Danmark (dvs. hverken danskere eller andre nationaliteter end svenskere, der bor i Sverige og arbejder i Østdanmark, eller dem, der bor i Danmark og arbejder i Sverige). Den strækker sig dog frem til februar 2024 og viste, at pendlingen steg med 5,8 procent i 2023 og forblev på nogenlunde samme niveau i de første to måneder af 2024.
Seneste helårsstatistik: 18.679 pendler over Øresund
I alt 18.679 mennesker pendlede over Øresund i 2022, som er det seneste år, hvor der findes komplette statistikker. Omkring 95 procent af pendlerne bor i Sverige og arbejder i Danmark.
Nyere statistik fra STAR, som kun viser antallet af svenske statsborgere, der arbejder i Østdanmark, men bor i et andet land, viser dog en fortsat stigning – 6 procent – i denne gruppe af pendlere i 2023.
Indhold:
(Klik på de enkelte overskrifter for at gå direkte til afsnittet).
Antal grænsependlere i Øresundsregionen 1997-2022
(Kilde: Ørestat)
Mere om statistikken fra Ørestat – fakta og tendenser
Statistik over pendlerrejser
(Kilde: Øresundsindex)
Statistik over svenske statsborgeres pendling til Østdanmark
(Kilde: STAR)
Faktorer, der påvirker pendlingen
Sammenfatning
Samlet set steg Øresundspendlingen i 2022 med 1.765 personer til 18.679 pendlere. Det er en stigning på 10,4 procent i forhold til 2021. Pendlingen er nu højere end den har været siden 2015, som var det første år, der blev dækket af den nye statistik fra Region Skåne/Øresundsdatabasen. Med Øresundspendlere menes personer, der pendler fra Danmark til Skåne og fra Sverige til Østdanmark.
Næsten 95 procent af pendlerne bor i Sverige og arbejder i Østdanmark, mens lidt over fem procent af pendlerne bor i Danmark og arbejder i Skåne. Omkring en tredjedel af dem, der bor i Sverige og arbejder i Danmark, er danske statsborgere, som er flyttet til Skåne.
Statistikker over pendlertrafikken mellem Danmark og Sverige samt arbejdsmarkedsstatistikker fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR), der viser antallet af svenske statsborgere, der bor i Sverige og arbejder i Østdanmark (Region Hovedstaden og Region Sjælland), viser også en stigning i pendlingen.
Nogle tendenser og fakta, der kan udledes af statistikkerne (frem til 2021), er:
- Færre unge pendler over Øresund
- Flere mænd end kvinder pendler
- De fleste Øresundspendlere arbejder i Københavns Kommune
- Malmø har flest indbyggere, der er Øresundspendlere
- 800 danske arbejdspladser beskæftiger Øresundspendlere
- 14 danske arbejdspladser har ansat over 100 grænsearbejdere
- Andelen af højindkomstmodtagere er stigende blandt Øresundspendlere
- Grænsearbejdere har en højere medianløn end gennemsnittet af dem, der arbejder i Region Hovedstaden
- En tredjedel af Øresundspendlerne har pendlet siden 2015
- Mange pendlere arbejder for højt kvalificerede servicevirksomheder
Statistikken over Øresundspendlingen udarbejdes i dag af Region Skåne i samarbejde med Danmarks Statistik og SCB, som i 2021 præsenterede en ny metode til at måle udviklingen i antallet af pendlere over Øresund. Statistikken kan hentes i Øresundsdatabasen.
Antal grænsependlere i Øresundsregionen 1997-2022
(Kilde: Ørestat)
Tabel: Antal grænsependlere mellem Danmark og Sverige 1997-2022
Pendlere fra Skåne til Østdanmark* | Pendlere fra Sverige til Østdanmark** | Pendlere fra Østdanmark til Skåne* | Pendlere fra Danmark til Skåne** | |
1997 | 2.130 | 166 | ||
1998 | 2.365 | 188 | ||
1999 | 2.584 | 204 | ||
2000 | 3.010 | 281 | ||
2001 | 3.751 | 539 | ||
2002 | 4.697 | 533 | ||
2003 | 5.683 | 536 | ||
2004 | 7.160 | 692 | ||
2005 | 8.783 | 734 | ||
2006 | 12.744 | 750 | ||
2007 | 17.890 | 623 | ||
2008 | 19.097 | 708 | ||
2009 | 18.387 | 633 | ||
2010 | 17.702 | 712 | ||
2011 | 16.226 | 827 | ||
2012 | 15.125 | 923 | ||
2013 | 14.493 | 1.016 | ||
2014 | 14.356 | 1.021 | ||
2015 | 14.045 | 16.639 | 1.137 | |
2016 | 15.928 | |||
2017 | 15.646 | |||
2018 | 15.789 | |||
2019 | 16.142 | 1.008 | ||
2020 | 15.076 | 978 | ||
2021 | 15.844 | 1.070 | ||
2022 | 17.496 | 1.183 |
Kilde: Region Skåne/ Øresundsdatabasen. * I henhold til den tidligere metode til måling af grænsependling, ** I henhold til den nye metode til måling af grænsependling.
Fodnote: I statistikken er Øresundspendlere defineret som personer, der bor i Sverige og arbejder i Østdanmark, eller personer, der bor i Danmark og arbejder i Skåne. Sømænd er ikke medregnet i antallet af pendlere.
Mere om statistikken fra Ørestat – fakta og tendenser
Hvem pendler, hvorfra og hvorhen, og hvor længe har de pendlet? Mange af svarene på disse spørgsmål kan findes i Region Skånes rapport Pendling över Öresund – före, under och efter pandemin og Danmarks Statistiks rapport Hvem pendler fra Sverige til Danmark? Begge er udgivet i 2023 og er baseret på pendlingsstatistikker frem til og med 2021.
De fleste Øresundspendlere arbejder i København
København er den største arbejdskommune blandt pendlere fra Sverige – 44 procent af Øresundspendlerne, der bor i Sverige, arbejder der. Herefter følger Tårnby kommune, hvor 15 procent af pendlerne arbejder, og Helsingør, som beskæftiger fire procent af grænsearbejderne. I Tårnby ligger bl.a. Københavns Lufthavn, og her udgør flypersonalet den største enkeltstående gruppe af pendlere.
Malmø har flest Øresundspendlere
Fire procent af Malmøs befolkning arbejder i et andet nordisk land, viser statistik fra SCB for 2020. Af disse arbejder langt de fleste sandsynligvis i Danmark. Det betyder, at Malmö stad er den kommune i Skåne, der har den højeste andel af Øresundspendlere. Herefter følger Vellinge med 3,7 procent, Örkelljunga med 2,2 procent og Svedala med 2,0 procent af indbyggerne, der arbejder i et andet nordisk land.
5.800 danske arbejdspladser beskæftiger Øresundspendlere
I alt har 5.800 danske arbejdspladser mindst én medarbejder, der bor i Sverige, hvoraf 5.300 ligger i Region Hovedstaden. Det betyder, at otte procent af Region Hovedstadens arbejdspladser beskæftiger svenske borgere, og i alt udgør Øresundspendlerne 1,5 procent af regionens arbejdsstyrke.
14 danske arbejdspladser har ansat over 100 grænsependlere
I gennemsnit arbejder tre personer, der bor i Sverige, på de danske arbejdspladser, der har ansat Øresundspendlere, men 14 arbejdspladser beskæftiger (hver) over 100 grænsearbejdere, der bor i Sverige. Hvem det er, fremgår ikke af rapporten, men ifølge Øresundsinstituttets tidligere research inkluderer denne gruppe blandt andet Novo Nordisk, Nordea og Ferring.
Andelen af højindkomstmodtagere stiger blandt Øresundspendlerne
Mere end en fjerdedel af Øresundspendlerne tjener over 800.000 svenske kroner om året. Det gælder både dem, der pendler til Danmark og til Sverige. Omkring 45 procent tjener over 600.000 svenske kroner om året, mens knap 30 procent tjener under 400.000 svenske kroner om året.
Siden 2015 er andelen med højere indkomster steget støt, hvilket til dels kan forklares med, at den danske krone er blevet styrket i forhold til den svenske.
Grænsearbejdere har højere medianløn end gennemsnittet
Medianlønnen var 11 danske kroner højere i timen for Øresundspendlere, der arbejdede i Region Hovedstaden i andet kvartal af 2022, sammenlignet med deres kolleger, der boede i Danmark: 268 mod 257 danske kroner.
Det skyldes, at grænsependlere, der bor i Sverige, er overrepræsenteret blandt de højtlønnede i Region Hovedstaden, men lidt underrepræsenteret blandt dem, der har en middelindkomst. Blandt dem, der tjener mindst, udgør Øresundspendlerne en lige så stor andel som af hele arbejdsstyrken.
En tredjedel af Øresundspendlerne har pendlet siden 2015
Af de grænsependlere, der boede i Sverige og arbejdede i Danmark i andet kvartal sidste år, havde 35 procent gjort det alle år siden 2015, viser rapporten fra Danmarks Statistik. 18 procent af pendlerne i 2022 var nytilkomne og pendlede ikke i 2021.
Blandt de længerevarende pendlere udgør danske statsborgere en relativt større gruppe end samlet set blandt Øresundspendlere til Danmark. 46 procent af dem, der har pendlet fra Sverige til Danmark siden 2015, er danske, mens danskere udgør 37 procent af det samlede antal Øresundspendlere med bopæl i Sverige og job i Danmark.
Mange pendlere arbejder for højt kvalificerede servicevirksomheder
De fire sektorer, som Øresundspendlere oftest arbejder i, er i rækkefølge: forretningsservice (herunder medicinal- og it-virksomheder), transport og lager, handel samt sundhed og pleje. Mens antallet af pendlere i de fleste sektorer er steget en anelse i forhold til før pandemien, er der dog færre, der arbejder inden for transport og lager samt forretningsservice, hvilket til dels skyldes en reduktion i antallet af ansatte i Københavns Lufthavn i Kastrup under og efter pandemien.
Færre unge pendler over Øresund
Sammenlignet med årene før finanskrisen er andelen af Øresundspendlere under 25 år faldet med mere end to tredjedele, mens andelen af ældre er steget.
Flere mænd end kvinder pendler
Helt tilbage fra før Øresundsbroen blev bygget, har der været flere mænd end kvinder, der har pendlet over Øresund. Den største andel af kvinder pendlede i årene omkring 2008-2010, hvor de udgjorde 41 procent af alle pendlere. Siden da er andelen af kvinder langsomt faldet og ligger nu på 37 procent, mens mændene udgør 63 procent.
En delvis forklaring på faldet i andelen af kvindelige pendlere kan være, at gruppen af pendlere, der arbejder inden for sundhed og social omsorg, er faldet en anelse over tid.
Kortet viser antallet af Øresundspendlere på arbejdspladser i Østdanmark. Hver firkant svarer til cirka 2,2×2,2 kilometer. Grafik: Danmarks Statistik, kilde: specialudtræk fra Øresundsstatistikken
Statistik over pendlerrejser
Pendlertrafikken er stort set tilbage på niveauet før pandemien
Der er flere andre kilder til at følge udviklingen i pendlingen over Øresund. Øresundsinstituttet har på vegne af Øresundsbro Konsortiet udarbejdet en trafikstatistik, der måler den samlede trafik over Øresund, herunder antallet af pendlerrejser. Statistikken omfatter togpendlerrejser fra Skånetrafikens salgsstatistik, pendlerrejser med rederiet Øresundslinjen, der driver færgerne mellem Helsingborg-Helsingör, og bilpendlerrejser via Øresundsbroen. Statistikken findes i rapporten Øresundsindex/Trafik, og de seneste tal for hele året viser, at pendlerrejserne over sundet steg med 11 procent sidste år og nærmer sig pandemiske niveauer på årsbasis. Læs rapporten her.
Statistik over svenske statsborgere, der pendler til Østdanmark
(Kilde: STAR)
Antallet af svenske grænsependlere til Danmark steg markant i 2022 – fortsat stigning i lavere tempo i 2023
Antallet af svenske statsborgere, der arbejder i Østdanmark (uden at bo der), steg med hele 17 procent i 2022. I 2023 fortsatte antallet med at stige med 6 procent til i alt 13.451. Det er det højeste antal siden 2010, hvor 13.799 svenskere arbejdede på den anden side af Øresund. Det viser statistik fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR).
Statistik fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) viser antallet af svenske statsborgere, som arbejder, men ikke bor i Danmark. Statistikken er baseret på lønindkomst og er derfor ikke påvirket af, hvor mange der arbejder hjemmefra, som tallene for pendling er. Men samtidig siger statistikken heller ikke noget om, hvor mange der rent faktisk pendler til deres job på den anden side af Øresund. Desuden omfatter tallene kun svenske statsborgere og altså ikke danskere eller personer med andre nationaliteter, som bor i Sverige og arbejder i Danmark.
Antallet af svenske pendlere på den danske side af Øresund toppede i 2008 og faldt med ni procent i 2009, hvilket kan forklares med finanskrisen. I alle efterfølgende år frem til 2019 faldt antallet af svenske pendlere. Først i 2018 stabiliserede antallet sig, og i 2019 steg det en anelse, med en procent. I coronakrisens første år i 2020 faldt pendlingen igen, men ikke så mange svenske grænsependlere mistede deres job som under finanskrisen; mange var i stand til at beholde deres job og arbejde hjemmefra. Allerede i 2021 steg pendlingen igen, for så at stige kraftigt i 2022, da pandemien var overstået.
Tabel: Antal svenske statsborgere med lønindkomst i Region Hovedstaden og Region Sjælland (ikke bosiddende i landet) 2008-2023
Svenske grænsependlere til Danmark | Årlig ændring | |
2008 | 16.553 | |
2009 | 15.039 | -9% |
2010 | 13.799 | -8% |
2011* | 13.182 | |
2012 | 12.292 | -7% |
2013 | 11.689 | -5% |
2014 | 11.530 | -1% |
2015 | 11.265 | -2% |
2016 | 10.808 | -3% |
2017 | 10.796 | -1% |
2018 | 10.782 | 0% |
2019 | 10.955 | 2% |
2020 | 10.491 | -4% |
2021 | 10.825 | 3% |
2022 | 12.687 | 17% |
2023 | 13.451 | 6 % |
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR), jobindsats.dk, som baserer statistikken på oplysninger fra Udlændingeregisteret, EstherH, CPR-registeret, CVR-registeret, Indkomstregisteret.
* Udenlandske arbejdstagere og selvstændige registreret i registeret for udenlandske tjenesteydere (RUT) indgår i målingen fra 1. januar 2011 og derfor skal sammenligning af niveauet før 2011 med niveauet de følgende år gøres med forsigtighed.
Faktorer, der påvirker pendlingen
Tilgængelighed, valutaforskelle, forskelle i boligpriser samt udbud og efterspørgsel på arbejdsmarkedet er vigtige faktorer.
Pendlingen over Øresund påvirkes af flere faktorer. Tilgængelighed er den tydeligste, hvilket illustreres af at antallet af pendlere steg markant efter at Øresundsbron åbnede. Fra at have været omkring 3.000 grænsependlere til at være som mest 25.689 i rekordåret 2008. Derefter påvirkede først finanskrisen og dernæst ID- og grænsekontrollerne pendlingen.
Valutakurs, forskel i boligpriser samt udbud og efterspørgsel på arbejdsmarkedet på begge sider er andre vigtige faktorer som påvirker pendlingen. En del af pendlerne er danskere som er flyttet til Skåne, men har beholdt sit job på den danske side af Sundet. Det var ekstra populært at flytte til Skåne omkring 2006 og 2007, inden boligboblen sprak i Danmark, eftersom prisforskellen på boligmarkedet var markant. I samme år var arbejdskraftsmanglen også som størst i Danmark og dermed var der stor efterspørgsel på svenske medarbejdere. Da arbejdsløsheden steg med finanskrisen, faldt også antallet af grænsependlere. I dag er der mangel på arbejdskraft i de samme brancher på dansk og svensk side. Yderligere en faktor som, udover den almindelige lønforskel, også påvirker, er forskellen i valutakursen. Når valutaforskellen vokser, så stiger den faktiske lønforskel mellem landene også, hvilket kan gøre det endnu mere attraktivt at tage et job på den anden side.
Om statistikken
Ørestat/Øresundsdatabasen offentliggjorde den officielle statistik for antal pendlere over Øresund frem til 2015. Statistikken blev udarbejdet ved hjælp af en samkøring af den danske registerbaserede arbejdsstyrkestatistik (RAS) med den modsvarende svenske Registerbaserad arbetsmarknadsstatistik (RAMS). RAS og RAMS opgør befolkningens tilknytning til arbejdsmarkedet i november. Begge statistikker følger, i vidst muligt omfang, ILO’s retningslinjer for klassifikation af befolkningen tilknytning til arbejdsmarkedet (ICSE). Statistikken vedrører kun lønmodtagere, dvs. selvstændige og medarbejdende ægtefæller indgår ikke. Det vurderes dog ikke at betyde så meget for øresundspendlingen, da en selvstændig som oftest vil have virksomhed i bopælslandet og rejser over Øresund derfor vil være forretningsrejser og ikke pendlingsrejser mellem bopæl og arbejdsplads.
Ørestat offentliggjorde både statistik for antal pendlere og øvrige indkomstmodtagere. Pendlere er personer, der bor på den ene side af Øresund og har deres hovedjob (i november) på den anden side af Øresund. Indkomstmodtagere er personer, der har et bijob eller som har haft indkomst i løbet af året i det andet land. I ovenstående tekst og tabeller er det valgt kun at vise antal pendlere for at få et tal, der er sammenligneligt med den nationale danske og svenske opgørelse af pendlere.
Eftersom danska dataskyddsregler inte stämde överens med den svenska offentlighetsprincipen upphörde utväxling av mikrodata över gränsen och under åren 2016-2021 fanns det ingen officiell statistik för gränspendling mellan Danmark och Sverige. Under 2021-2022 har Region Skåne tillsammans Danmarks Statistik och SCB arbetat på att ta fram en ny metod för att mäta utvecklingen i antalet pendlare över Öresund. Den nya statistiken omfattar pendlare från hela Sverige till Östdanmark för perioden 2015 -2020 och pendlare från hela Danmark till Skåne och Halland. Den bygger på en annan metod som inte tar utgångspunkt mikrodata utan använder nationell registerdata. Sysselsatta som är bosatta i utlandet identifieras och därefter samkörs flera olika adress- och nationalitetsregister för att hitta bosatta i Sverige respektive Danmark. Arbetet försvåras av att många arbetsgivare inte lämnar fullständiga adressuppgifter till skattemyndigheterna i respektive land. Pendlingen från Sverige till Danmark år 2015 är runt 2 600 personer högre enligt den nya metoden än enligt den äldre metoden. Skillnaden i nivå beror enligt Region Skåne på att värdena i den gamla statistiken från 1997-2015 endast omfattar pendling från Skåne, medan statistiken i den nya serien omfattar pendling från hela Sverige.
Statistiken kommer att finnas tillgänglig i den nya uppdaterade Öresundsdatabasen.
Statistikken fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR), jobindsats.dk, baseres på oplysninger fra Udlændingeregisteret, EstherH, CPR-registeret, CVR-registeret, Indkomstregisteret. Statistikken omfatter kun svenske statsborgere med lønindkomst i Danmark – arbejdstagere og selvstændige som er registreret i “registeret for udenlandske tjenesteydere (RUT)” indgår i målingen fra 1. januar 2011 og derfor skal sammenligning af niveauet før 2011 med niveauet de følgende år gøres med forsigtighed.
Statistiken för pendlarresor har tagits fram av Øresundsinstituttet på uppdrag av Øresundsbro Konsortiet inom arbetet med Øresundsindex. Genom samarbete med trafikoperatörerna Skånetrafiken, DSB, Forsea og Trafikverket har det tagits fram trafikstatistik som mäter den samlade trafik över Öresund, härunder antalet pendlingsresor (enkeltresor). Statistiken omfattar tågpendlarresor från Skånetrafikens försäljningsstatistik, pendlarresor med Forsea, rederiet som driver färjorna mellan Helsingborg-Helsingör samt bilpendlarresor via Öresundsbron. Denna statistik presenteras i Øresundsindex/Trafik kvartalsvist.
UNDER OPDATERING:
Statistik med den gamle metode til måling af grænsependling
Samlet antal pendlare og øvrige indkomstmodtagere efter retning 1997–2015 (officiel statistik med den gamle metode) :
Tabel: pendlare og øvrige indkomstmodtagere 1997–2015 (officiel statistik):
Pendlere | Øvrige Inkomstmodtagere | Totalt | |
1997 | 2296 | 775 | 3071 |
1998 | 2553 | 996 | 3549 |
1999 | 2788 | 1150 | 3938 |
2000 | 3291 | 1384 | 4675 |
2001 | 4290 | 1672 | 5962 |
2002 | 5230 | 1785 | 7015 |
2003 | 6219 | 1906 | 8125 |
2004 | 7852 | 1978 | 9830 |
2005 | 9517 | 2375 | 11892 |
2006 | 13494 | 3368 | 16862 |
2007 | 18513 | 4564 | 23077 |
2008 | 19805 | 5884 | 25689 |
2009 | 19020 | 5411 | 24431 |
2010 | 18414 | 4849 | 23263 |
2011 | 17053 | 4725 | 21778 |
2012 | 16048 | 4239 | 20287 |
2013 | 15509 | 3839 | 19348 |
2014 | 15377 | 3649 | 19026 |
2015 | 15182 | 3400 | 18582 |
Kilde: Ørestat
Færre unge grænsependlere
I rekordåret 2008 havde 25.689 personer en form for indkomst på den anden side af Øresund, heraf var 9.728 under 30 år. I 2015 havde det samlede antal personer med indkomst på den anden side af Øresund mindsket med cirka 7.000 personer, og over 6.000 af disse tilhørte gruppen 16-29-årige. De unge er således de som har stået for den største mindskning i grænsependlingen i løbet af de seneste ti år.
Statistikken måler dels grænsependlere, men også øvrige indkomstagere, det vil sige personer som ikke fuldtidspendler over Sundet, men som har haft en indkomst på den anden side i løbet af året. De unge udgør en stor del af denne gruppe, men andelen er blevet mindre siden rekordårene. I slutningen af 2000 udgjorde de 16-29-årige cirka halvdelen af gruppen ”øvrige indkomstagere” mens andelen unge i denne gruppe var cirka en tredjedel i 2014 og 2015.
Pendlere og øvrige inkomstmodtagere fordelt på aldersgrupper:
16–29 år | 30– år | |
1997 | 786 | 2285 |
1998 | 983 | 2566 |
1999 | 1177 | 2761 |
2000 | 1458 | 3217 |
2001 | 1839 | 4123 |
2002 | 2318 | 4697 |
2003 | 2685 | 5440 |
2004 | 3622 | 6208 |
2005 | 4466 | 7426 |
2006 | 6262 | 10600 |
2007 | 9005 | 14072 |
2008 | 9724 | 15965 |
2009 | 8170 | 16261 |
2010 | 7044 | 16219 |
2011 | 5938 | 15840 |
2012 | 5057 | 15230 |
2013 | 4190 | 15158 |
2014 | 4022 | 15004 |
2015 | 3672 | 14910 |
(Kilde: Ørestat)
Kilder: Øresundsdatabasen/Ørestat, Nordic Statistics database, STAR/Jobindsats.dk, Skånetrafiken, Øresundsbro Konsortiet