Opstart af byggeriet af den tyske jernbaneforbindelse til Femern Bælt-tunnelen

Den fremtidige bil- og jernbanelinje til Puttgarden og Fehmarn Bælt-tunnelen omfatter også en tunnel under Femernsund. Illustration: Deutsche Bahn

Torsdag begyndte Deutsche Bahn (DB) byggeriet af den 88 kilometer lange jernbaneforbindelse mellem Lübeck og den kommende Femern Bælt-tunnel ved Puttgarden. Der blev afholdt en ceremoni, hvor repræsentanter fra Deutsche Bahn, delstaten Slesvig-Holsten og EU gav grønt lys til at gå i gang med arbejdet.

Ifølge Deutsche Bahn anslås den 88 kilometer lange jernbaneforbindelse, som består af en kombination af en udvidelse af den eksisterende jernbane og nybyggeri, at koste 3,5 milliarder euro. Projektet omfatter også en ny tunnel under Femernsund. Omkostningerne deles mellem DB, EU og Slesvig-Holsten, og den nye tyske jernbaneforbindelse forventes at være færdig i 2029, samtidig med Femern Bælt-tunnelen.

Tilsammen skønnes Femern Bælt-tunnelen og jernbaneudvidelsen i Danmark og Tyskland at reducere rejsetiden med tog mellem København og Hamborg til 2,5 timer. Regionalt i Nordtyskland vil rejsetiden også blive kraftigt reduceret, når der bygges seks nye stationer langs strækningen. (News Øresund)