Øresundsindex: Integrationen over Øresund går bedre end forventet

Integrationen på tværs af Øresund udviklede sig bedre end forventet i 2023. Den nedgang, der skete under pandemien, var allerede indhentet ved sidste års indeks, og i år har flere parametre nået nye topniveauer. Det giver igen et nyt højdepunkt for Øresundsindex på 106. Det er hovedsageligt øget rejseaktivitet og øget pendling over sundet, der ligger bag udviklingen. Men også antallet af danske gæsteovernatninger i Skåne er steget markant og trækker indekset op, på trods af at antallet af svenske gæsteovernatninger i Østdanmark er faldet som følge af den svagere svenske krone. Blandt de parametre, der er faldet, er antallet af studerende i nabolandet og antallet af godstransporter over sundet. Det viser Øresundsindex – Udviklingen, som Øresundsinstituttet har udarbejdet på vegne af Øresundsbro Konsortiet.

2024-udgaven af Øresundsindex viser udviklingen i integrationen på tværs af Øresund i løbet af det seneste år, 2023, gennem ni forskellige parametre.

Læs analysen her

Øresundsindex blev præsenteret på et brunchmøde i den svenske ambassadørbolig i København tirsdag.

HIGHLIGHTS

 

Øresundsindeks: Stigning – nyt højdepunkt

Ved præsentationen af Øresundsindex for et år siden var niveauet 102. Efter en revision med opdaterede statistikker for nogle parametre, herunder pendling over Øresund, som offentliggøres med et års forsinkelse, er en forbedring af integrationen allerede tydelig i 2022 til et indeksniveau på 105. Tendensen er derefter fortsat i 2023 til et samlet indeksniveau på 106. Set i et længere perspektiv er indekset på sit højeste niveau siden målingernes startår i 2015. Integrationen over Øresund går altså bedre end forventet. Flere af parametrene i Øresundsindex har nået nye topniveauer siden sidste år.

2015 som index 100:
Året 2015 er valgt som indeks 100. 2015 var før ID- og grænsekontrol påvirkede trafikken (Sverige indførte grænsekontrol den 12. november 2015). Det år var der ikke nogen betydelig opgang eller nedgang og ingen større forskel i konjunktur mellem de to lande. Valutakursen lå på et normalt niveau omkring 125 SEK for 100 DKK. 2015 betragtes derfor som et relativt normalt sammenligningsår.


Rekordstor rejseaktivitet og øget pendling 

Antallet af personrejser over Øresund satte rekord i 2023 med et gennemsnit på omkring 100.000 enkeltrejser over sundet om dagen, en stigning på 10 procent i forhold til 2022. Det er primært antallet af togrejser, der er steget.
Pendlingen over sundet har også nået et nyt højdepunkt, siden målingerne begyndte i 2015. I 2022, som er det seneste år, der findes statistik for, steg pendlingen med 10,4 procent til i alt 18.679 personer. Da Øresundsindex justeres med tilbagevirkende kraft, når statistikken ændrer sig, har det bidraget til, at sidste års indeksniveau steg fra 102 til 105.

Flere danske gæsteovernatninger 

Den svagere svenske valuta afspejler sig i tallene for overnatninger på den anden side af sundet. Sidste år steg de danske overnatninger i Skåne med 59 procent i forhold til året før. De svenske gæsteovernatninger i Østdanmark faldt med 14 procent i samme periode. Målt i antal overstiger antallet af svenske overnatninger i Østdanmark dog stadig antallet af danske overnatninger i Skåne.

Færre godstransporter og studerende

Samlet set krydsede 1,22 millioner godsvogne og lastbiler sundet sidste år. Det er et fald på lidt over otte procent i forhold til 2022. Indekset for denne parameter er dermed faldet fra 130 til 119, men niveauet er fortsat højere, end da målingerne begyndte i 2015.
Et andet parameter, der er faldet siden sidste års måling, er antallet af studerende, der krydser Øresund. Efter en lille stigning under pandemien faldt antallet af studerende i nabolandet med 6 procent til 1.750 mellem 2021 og 2022, som er det seneste år, der findes statistik for.
_

Læs mere om udviklingen i alle ni parametre her


 

OM RAPPORTEN

Øresundsindex blev første gang lanceret i 2022 og måler udviklingen i integrationen på tværs af Øresund. Det er et initiativ fra Øresundsbro Konsortiet og udvikles af det uafhængige dansk-svenske videnscenter Øresundsinstituttet. Projektet omfatter også et trafikindeks, der viser rejser over Øresund i bil og tog over Øresundsbroen samt med færge mellem Helsingborg og Helsingør. I dette arbejde lægger vi stor vægt på samarbejdet med vores faktuelle partnere DSB, Skånetrafiken, Øresundslinjen og Trafikverket.

Øresundsindex måler udviklingen i bevægelser over Øresund, hvilket kan give en indikation af integrationens udvikling. Der er udvalgt ni forskellige parametre, som dækker fire områder: Trafik, arbejdsmarked, erhvervsliv og daglig integration. Den producerede tidsserie er fra 2015 til det seneste indeværende år, som for de fleste indikatorer er 2023. Indikatorerne vægtes i det samlede indeks efter relevans og træfsikkerhed.

Kontaktoplysninger

Johan Wessman,
adm. direktør Øresundsinstituttet
johan.wessman@oresundsinstituttet.org