Greater Copenhagens nye direktør: “Mit job er at lytte til baglandet”
Han har været partisekretær for Socialdemokratiet, strategisk rådgiver hos public affairs-bureauet Rud Pedersen samt kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavn. Jan Juul Christensen har siden 1. august været managing director for det dansk-svenske politiske samarbejde Greater Copenhagen. I et interview med News Øresund peger han fortsat på de tre områder arbejdsmarked, infrastruktur og grøn vækst som vejen frem for “Nordens største metropolregion”.
Det kan lyde som en vanskelig opgave at få fire regioner og 85 kommuner – i to forskellige lande – til at blive enige om en vej frem. Jan Juul Christensen mener, at hans baggrund som partisekretær for Danmarks største parti, Socialdemokratiet, kan være et lille skridt på vejen.
– Jeg er vant til at arbejde på flere forskellige politiske niveauer og balancere forskellige ønsker mod hinanden. Jeg ser det som min opgave at lytte til “baglandet” og forsøge at finde den fælles mening, uden at nogen får vetoret, siger han.
Siden 1. august har han været ny managing director for den dansk-svenske politiske samarbejdsorganisation Greater Copenhagen. De vigtigste opgaver for ham og organisationen vil fortsat være arbejdsmarkedet, grøn vækst og infrastrukturspørgsmål.
Skatteaftalen var længe ventet, men der skal mere til for at nå målet om 30.000 grænsependlere
I løbet af sommeren blev Danmark og Sverige enige om en ny skatteaftale, Øresundsaftalen. Det har Greater Copenhagen arbejdet med i to år, blandt andet gennem “Greater Copenhagen Task Force”, der hvert halve år har samlet lokale, regionale og nationale aktører samt landenes ambassadører. De nordiske ministre har besøgt forummet, men også andre ministre, hvis emnet har haft relevans for dem.
Greater Copenhagen Task Force fortsætter, men for at nå Greater Copenhagens mål om 30.000 grænsependlere i 2030 i “Nordens største storbyregion”, skal der mere til, siger Jan Juul Christensen.
– Nu har vi en ny skatteaftale, hvilket var et meget vigtigt spørgsmål. Der er dog nogle ting på pensionsområdet, som ikke er medtaget, og vi skal se på spørgsmålet om tredjelandsmedborgere.
Tredjelandsmedborgere, personer med statsborgerskab i lande uden for EU og med opholdstilladelse i Sverige, men som ikke får arbejdstilladelse i Danmark, er et vanskeligt spørgsmål i Danmark, hvor Greater Copenhagen gerne vil være ambitiøse, siger Jan Juul Christensen.
– Jeg tror, der er en bekymring for, hvad der vil ske, hvis man åbner for det; hvis der er mennesker, der ønsker at flytte fra Sverige til Danmark. Men når man taler om at have filippinere eller indere på arbejdsmarkedet i Danmark, kan man lige så godt kigge over sundet og se, at der er tredjelandsmedborgere, der kunne udfylde de jobfunktioner,” siger han.
Det handler også om at rive mindre barrierer ned ved grænsen, som for eksempel spørgsmålet om, hvorfor der er så få unge, som studerer på den anden side af Øresund.
– Det kan være sådan noget som, at hvis man som dansker søger ind på Københavns Universitet, men har et for lavt gennemsnit, så får man forslag til andre universiteter i Danmark som Roskilde eller Odense. Hvorfor får du ikke forslag til Malmø eller Lund? Vi er nødt til at skabe en forståelse af, at vi er en sammenhængende region.
Infrastruktur som mere end blot en ny forbindelse
I løbet af sommeren udgav svenske Trafikverket en rapport om kapaciteten og redundansen af passager- og godstrafik på veje og spor over Øresund. Jan Juul Christensen sender en anmodning til den danske og den svenske regering:
– Jeg tror, det er vigtigt at sige, at infrastruktur er mere end blot en mulig ny fast forbindelse. Hvordan kommer vi lettere rundt med eksisterende infrastruktur med hensyn til for eksempel billetsalg? I fremtiden bør vi analysere, hvordan vi styrker arbejdsmarkedet, ikke kun passager- og godstransport.
Sverige har siden 2015 haft midlertidig grænsekontrol med Danmark, og i Danmark har regeringen varslet skærpet kontrol ved den svenske grænse for at forhindre grænseoverskridende kriminalitet.
– Grænsekontrollen gør det ikke nemmere at pendle, siger Jan Juul Christensen, men han mener også, at effekten ikke skal overdrives.
– Det er jo politiske beslutninger. Men det har ikke bremset pendlingen eller fået den til at gå i den modsatte retning. Når det er sagt, håber vi, at vi når til et punkt, hvor det ikke længere er nødvendigt at have grænsekontrol.
Den grønne omstilling er regionens styrke
Den grønne omstilling er regionens styrke, mener Jan Juul Christensen. For Greater Copenhagen handler det om at øge den politiske bevidsthed om det.
– Det er den største metropolregion i Norden. Vi har nogle utroligt veluddannede befolkninger og en høj grad af digitalisering. På det grønne område har vi nogle rigtig store virksomheder på både den danske og svenske side, der leverer løsninger og teknologier til den grønne omstilling. Hvis vi kan gøre det lettere at pendle, kan vi nedbringe arbejdsløsheden i Sydsverige og give Danmark den arbejdskraft, der er så efterspurgt på dette område.
(News Øresund – Henrik Smångs)