Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed

Foto: News Øresund

Øget rejseaktivitet med rekordtrafik over Øresundsbroen sidste år, flere danske kunder, der bruger Skånetrafikens app, og 111 Øresundstog i drift. Meget ser positivt ud for Skånetrafiken i øjeblikket, selv om der stadig er udfordringer med at fordele køretøjerne bedst muligt på ruterne, punktlighed og indkøb af både en operatør til den næste periode og nye tog til fremtiden.

Sidste år slog persontrafikken over Øresund rekord, og det var togtrafikken, der steg mest. Antallet af togrejser over broen steg med 15,6 procent til 13,3 millioner rejser i 2023 – svarende til 36.464 rejser om dagen. Det var med andre ord et positivt år for Skånetrafiken, som er ansvarlig for Øresundstogstrafikken over Øresund, herunder på dansk jord siden 2022.

– Vi er glade for rejseudviklingen, og at vores danske kunder finder vej til os, også på baggrund af den stærke valuta i forhold til den svenske. Vi har lavet kampagner, der har fået danske kunder til at finde vores app, og vi oplever, at de synes, den er nem at bruge, siger Emelie Fredell, erhvervschef for Öresundståg hos Skånetrafiken.

Øget punktlighed i 2024 indtil videre

Men selv om der er mange positive aspekter, er der også udfordringer for Skånetrafiken. Togenes punktlighed har været til diskussion i løbet af foråret i Sverige, og selv om debatten ikke har handlet specifikt om Øresundstogstrafikken, fremhæves forsinkede tog i mange sammenhænge, f.eks. i pendlerfora, som et stort problem over Øresund.

Ser man på punktligheden over de seneste 12 måneder, frem til og med marts, er den i gennemsnit 82 procent for Øresundstog i retning mod Sverige og 85 procent i retning mod Danmark. Det betyder, at henholdsvis 18 og 15 procent af togene ankom mere end tre minutter for sent til deres stationer i forhold til køreplanen.

Men siden slutningen af efteråret og især i de første tre måneder af 2024 er punktligheden for Øresundstogene steget til omkring 90 procent i marts.

Emelie Fredell og hendes kollega Magnus Andersson, enhedschef for drift og køretøjer, understreger, at punktlighed er meget vigtigt for organisationen, og at det er et emne, de konstant arbejder med. Samtidig er der meget, der kan slå fejl, understreger de. Når der kører mange tog på skinnerne, kan selv en lille forsinkelse få stor betydning i sidste ende.

– Langdistancetog er ofte mere forsinkede end lokaltog, fordi de er udsat for flere risici. Øresundstogene er et udvidet system, så der er også elementer af det for os, siger Magnus Andersson, og henviser til, at togene bl.a. kører til Göteborg og Kalmar.

30 procent af forsinkelserne skyldes gående på sporet

Nogle af problemerne er ude af Skånetrafikens hænder, såsom infrastrukturrelaterede problemer med f.eks. sporskifter eller signaler – eller folk, der går på sporene. Sidstnævnte forårsager omkring 30 procent af forsinkelserne, mens infrastrukturen har stået bag mere end halvdelen af forsinkelserne siden begyndelsen af 2023.

Skånetrafikens ansvar omfatter fejl på køretøjer, personalemangel, og hvis der sker noget på en station, som gør, at det tager længere tid end normalt for toget at komme i gang, f.eks. hvis der er brug for at smide nogen ud eller hvis der skal læsses eller losses en masse bagage.

– Vi arbejder på vores opgaver, og en af dem er at holde køretøjerne i den rette stand. Vi vil ikke sende køretøjer ud, som ikke kan køre ordentligt, siger Magnus Andersson.

Reservetog en måde at reducere forsinkelser på

Han understreger, at værkstedet uden for Hässleholm, som blev indviet i 2020, nu fungerer godt og leverer som aftalt. Den største udfordring i øjeblikket er i stedet at styre køretøjerne korrekt over ruterne til enhver tid, selv i tilfælde af uforudsete og akutte forstyrrelser, siger han.

– Det er vigtigt, at vi kører tog af den rigtige størrelse på alle afgange. Øresundstogssystemet er et komplekst system med lange afstande, hvor vi sætter tog ind og ud alt efter antallet af rejsende. Der kan være forstyrrelser, som betyder, at vi kører med færre tog, og så laver vi en kerneårsagsanalyse af, hvorfor det skete, siger Emelie Fredell og Magnus Andersson tilføjer:

– Det handler om akutte ting, der sker, for vi er ikke alene på skinnerne, og vi må se, hvordan vi kan afværge det. Vi har reservetog i Malmø for at kunne køre over broen, hvis der opstår forsinkelser der. Det har vi også i Halmstad for at opretholde kvaliteten af trafikken på Västkustbanan. Vores mål er at kunne starte hver trafikdag på den rigtige måde med den rigtige kapacitet i alle tog fra alle startstationer i trafiksystemet. Helsingborg er for eksempel et vigtigt startpunkt, siger han.

Han sukker lidt over det negative billede af Øresundstogenes punktlighed.

– Det er lidt tungt. Der har været en række lavpunkter, og så bliver det indtryk hængende i ret lang tid.

Emelie Fredell tilføjer:

– Man ved, hvornår vi har leveret godt, for så hører vi ingenting. Man skal huske, at vi har en meget høj frekvens, og at det i bund og grund er et rigtig godt system. Vi er meget opsatte på at levere til vores kunder, men hvis vi ikke gør det, må vi tage kritikken til os og se, hvad vi kan forbedre, siger hun.

I fremtiden vil der blive indkøbt en ny model af Øresundstog. Foto: News Øresund – Henrik Smångs

Helt nye tog indkøbes snart

I december sidste år overtog Skånetrafiken ti Øresundstog, som de havde købt af det danske DSB, fordi de ikke længere brugte dem på ruten mellem København og Helsingør. Det betyder, at man nu ejer alle 111 eksisterende Øresundstog i Øresundstogsamarbejdet.

– Vi styrker vores flåde, og nu har vi tog i reserve til vedligeholdelse, men også kapacitet til at vokse, siger Magnus Andersson.

Alle Øresundstog er også blevet opgraderet, og det sidste blev færdigt i november sidste år.

Udfordringen fremover er, at der ikke er flere Øresundstog at købe, men der forberedes et indkøb af en helt ny togtype, som ifølge Magnus Andersson forhåbentlig kan begynde at rulle på skinnerne omkring 2030. Målet er at starte det egentlige arbejde med indkøbet i efteråret.

– Der er mange sultne leverandører, så gennem indkøbsprocessen vil vi vælge det tog, der er bedst egnet til trafikken her. Vi har ingen rammeaftaler for dette, så vi henvender os til markedet og ser, hvad der tilbydes ud fra vores krav, siger Magnus Andersson.

Ny operatør til Øresundstogene fra december 2025

Der er i øjeblikket også en udbudsproces i gang for at finde en ny operatør til Øresundstogene fra december 2025. I øjeblikket drives togene af Transdev i henhold til en reserveaftale, der trådte i kraft, da SJ Öresund trak sig ud af aftalen i 2022. Emelie Fredell bekræfter, at der er interesse blandt operatørerne for indkøbet.

– Vi er midt i udbuddet og håber at kunne foretage en tildeling i efteråret. Denne gang vil både trafik og vedligeholdelse af togene være dækket af den samme kontrakt, siger Emelie Fredell.

ID-kontrol vil påvirke trafikken over Øresund markant

I begyndelsen af marts trådte en ny svensk lov i kraft, som betyder, at regeringen uden at gå gennem Riksdagen kan indføre krav om, at operatører af tog, busser og færger til Sverige skal foretage ID-kontrol af deres passagerer. Sådanne ID-kontroller blev gennemført i 2016-2017, men blev derefter afskaffet i modsætning til den grænsekontrol, der stadig er på plads. Den nye lov om ID-kontrol er beregnet til at blive brugt i nødsituationer, men er blevet kritiseret af mange interessenter i Øresundsregionen.

Emelie Fredell håber, at loven aldrig kommer i brug, men hvis den gør, understreger hun, at Skånetrafiken bør have lov til at være høringsinstans i arbejdet med at udforme de detaljerede regler. I modsætning til sidste gang, hvor det såkaldte transportøransvar blev indført, drives Øresundstogstrafikken nu udelukkende af svenske operatører, hvilket for eksempel kan gøre det vanskeligere at indsætte vagter og id-kontrol på dansk jord.

– Region Skåne og Öresundståg har været tydelige og omhyggelige med at forklare alle vanskelighederne omkring dette og vigtigheden af at inddrage os i arbejdet, hvis det skal fungere i praksis, siger hun.

Meldingen fra regeringen har dog været, at man ikke har tænkt sig at udvikle nogen regler nu, men først når den eventuelle kritiske situation opstår, da den måske ikke engang berører Øresundsregionen.

News Øresund – Anna Palmehag