News Øresunds ugebrev uge 50

Klik her for at læse det danske ugebrev uge 50

Klik her for at læse det svenske ugebrev uge 50


Hovedoverskrifter:

Flere fordele ved at forlænge et muligt S-togssystem på Kystbanen til Helsingborg ifølge DSB

DSB har fået til opgave at undersøge muligheden for at ombygge Kystbanen mellem København og Helsingør til førerløs såkaldt metrodrift med S-tog. Hvis dette bliver en realitet, er der ifølge det statslige jernbaneselskab mulighed for at forlænge togsystemet videre under Øresund til Helsingborg.


Sverige kræver coronapas ved indrejse fra Danmark og øvrige Norden fra 21. december

Fra tirsdag den 21. december vil Sverige kræve et coronapas for indrejsende fra de nordiske lande, meddeler regeringen. Tidligere gjaldt kravet for indrejsende fra EØS-landene, men nu gælder det også for indrejsende fra de nordiske lande. Det kræver bevis for vaccination, en højst 72 timer gammel negativ covidtest eller en afsluttet infektion.


ESS forsinkes med to år, og omkostningerne forventes at stige med 4,1 milliarder DKK

Materialeforskningsanlægget, European Spallation Source, ESS, der er ved at blive bygget i Lund med datacenter i København, bliver forsinket med ca. to år og forventes ikke at være fuldt operationel før 2027, meddeler ESS i en pressemeddelelse. Forsinkelsen betyder også, at regningen for ESS vil stige med ca. 550 millioner euro, svarende til ca. 4,1 milliarder danske kroner.

 

Klik her for et gratis abonnement på News Øresunds danske ugebrev

Klik her for et gratis abonnement på News Øresunds svenske ugebrev


News Øresund startede i 2012 som et interregprojekt mellem Øresundsinstituttet, Lunds universitet og Roskilde Universitet med finansiering fra EU og regionale aktører. Fra 2015 er News Øresund en del af Øresundsinstituttet.

Øresundsinstituttet er et uafhængigt dansk-svensk videncenter, der gennem analyser, netværksmøder og vores nyhedsbureau News Øresund bidrager til et øget kendskab om udviklingen i regionen. Virksomheden drives uden henblik på at skabe et overskud og med finansiering fra godt 100 medlemmer fra stat, regioner, kommuner, universiteter og det private erhvervsliv.