Interview med Staffan Valdemar Holm – Sprogforvirring sætter nationale rammer for teatret

I modsætning til mange andre kulturformer er teatret relativt bundet til et publikum, der forstår sproget. Men freelanceinstruktør Staffan Valdemar Holm og andre teaterarbejdere, der arbejder bag kulisserne, kan frit bevæge sig på tværs af grænserne. I løbet af sin karriere har han arbejdet som teaterleder og freelance i både Danmark og Sverige og har blandt andet bemærket forskellene mellem hvordan coronapandemien er blevet håndteret idenfor svensk og dansk teater.

– I 90 procent af tilfældene fungerer teatrene på samme måde i hele verden, men de resterende 10 procent kan være meget forskellige. Man har en tekst, man skal forstå teksten sammen med skuespillerne og finde ud af, og komme frem til hvordan man vil fortælle den. Processerne kan være ens, men der er dele, hvor det slet ikke er det samme, siger Staffan Valdemar Holm.

Han begyndte sin teaterkarriere med at uddanne sig i København. Helt naturligt, mener Staffan Valdemar Holm, da han er opvokset i Skåne, og København føltes mere som hans hovedstad end Stockholm (og så kom han ikke ind på uddannelsen i Stockholm – “en af de største fejl, de har lavet på den skole”, siger han og smiler). Siden da er han vendt tilbage til Danmark igen og igen, selv om han i årenes løb også har nået for at være teaterdirektør på bl.a. det nuværende Malmö Stadsteater, Dramaten i Stockholm og Düsseldorfer Schauspielhaus i Düsseldorf.
– For mig har det næsten været en nødvendighed ikke at sidde stille, siger han.

Blandt de seneste opsætninger som Staffan Valdemar Holm har arbejdet med kan nævnes bl.a. to i København: Faust på Teater Republique, der blev opført i efteråret 2020, og Farlige forbindelser på Det Kongelige Teater, der blev udskudt på grund af coronapandemien. Operaen Aggripina skulle have været opført på Drottningsholm Slotsteater i Stockholm allerede i 2020, men fik premiere i august i år i stedet.
– Ofte er der flere processer i gang samtidig på forskellige udviklingsstadier, yderligere forstærket nu under coronapandemien. Nogle planer holder indtil en ikke-premiere, men så ryger de i fryseren for at blive tøet op og færdiggjort, når der igen kan blive rigtigt teater. Jeg vil ikke streame, alle er trætte af det nu, siger han ironisk nok på et link fra lejligheden i København.

(News Øresund – Anna Palmehag)

Læs hele interviewet på News Øresund