Dansk koncerthuschef har afventet coronas exit for derefter at opbygge netværk i Sverige

Danske kulturarbejdere er tiltrukket af den åbenlyse plads, som kulturen får lov til at tage i Sverige, men med sig har de rygmarvsrefleksen at se alting med publikums øjne og ikke hvile på laurbærrene. Det mener danske Maria Frej, der oplever både frihed og støtte som adm. direktør og koncerthuschef for Malmö Live Konserthus, men som også har kæmpet for at opbygge et netværk og lokalkendskab i Sverige midt under pandemien.

Maria Frej er en af en lang række danske kulturdirektører i Skåne, især i Malmø. Hun mener, at der er noget vitalt ved at gå ind i et andet land og se tingene med nye øjne, uanset om man er dansker i Sverige eller omvendt.

At mange danskere er blevet lokket til at tage topstillinger på kulturinstitutioner i Skåne overrasker hende ikke. Maria Frej tegner et billede af et Sverige, hvor kulturen får lov til at tage plads, og hvor der ikke stilles spørgsmålstegn ved dens plads i samfundet på samme måde som i Danmark. Selv lokaleaviser har kultursider, og kulturinstitutionerne anses for at være vigtige. I Danmark er det ikke en lige så stor selvfølgelig, oplever hun.

– Den svenske forståelse af at kulturen er vigtig er noget, kan lide i Danmark. Og jeg tror, at svenske institutioner er glade for danske ledere, fordi de kommer med [BANG – hun slår hænderne sammen], vi kan ruske op i noget. I Sverige er kultur noget selvfølgeligt – i Danmark er vi vant til at man skal række ud til publikum. Vi danskere er tiltrukket af det sikre i Sveriges, men vi er så vant til, at intet er sikkert, at vi kommer med en holdning: Vi skal ikke hvile – verden er under forandring. Vi er vant til at argumentere for vores sag og til at se alting gennem publikums øjne, siger hun.

Læs hele interviewet på News Øresund.

Foto: News Øresund