15.200 pendler dagligt over Øresund – nyt fald i 2014
TREND: Begyndende stigning i pendlingen forude
15.200 personer pendlede til et arbejde på den anden side af Øresund i 2014 ifølge Øresundsinstituttets beregninger, der baserer sig på statistik fra Ørestat. Hovedparten (93%) pendler fra Skåne til Sjælland. Selvom pendlingen fortsat falder, kan der spores en bedring i de seneste tal. Den kvartalsvise pendlingsstatistik fra Ørestat, der dækker pendlingen fra Sverige til Danmark viser, at faldet i pendlingen er aftaget i løbet af 2014.
Øresundsinstituttet vurderer: Den igangværende bedring af de danske konjunkturer med stigende beskæftigelse, vil også give plads til flere svenskere på de danske arbejdspladser. Det vurderes, at konjunkturbedringen giver et mere afbalanceret vækstforløb og ikke lige så kraftig stigning i pendlingen over Øresund, som vi så under højkonjunkturårene lige op til finanskrisen brød ud.
Øresundsinstituttet har nedjusteret sit skøn for pendlingen over Øresund i 2014 med 900 personer. Det ændrede skøn skyldes dels, at der er offentliggjort officielle tal for øresundspendlingen i 2013 og dels, at der er taget anden kilde i brug til beregning af skønnet for 2014. Det nyligt offentliggjorte officielle tal for øresundspendlingen fra Ørestat er knapt 300 personer lavere end det skøn for 2013, som Øresundsinstituttet tidligere havde beregnet. Samtidig har Øresundsinstituttet ændret kilde til beregning af skønnet for pendlingen i de år, hvor der endnu ikke foreligger officielle årstal. Øresundsinstituttet anvender nu den kvartalsvise pendlingsstatistik fra Ørestat som kilde til beregning af skøn for pendlingen. Tidligere blev salg af pendlerkort til Øresundstog samt antal passagerer foretaget på en Pendleraftale på Øresundsbron anvendt som indikator for pendlingsudviklingen de seneste år.
Øresundspendlingen blev ramt hårdt af finanskrisen og faldt mere end den indenlandske pendling i Danmark efter finanskrisen. Den større konjunkturfølsomhed i pendlingen over Sundet skyldes primært, at mange svenskere fik job i de mest konjunkturfølsomme erhverv under højkonjunkturen, fx. i detailhandelen og derfor mistede deres job, da den økonomiske nedtur satte ind. Især de unge svenske pendlere er blevet ramt af krisen. I alt faldt antallet unge svenske pendlere mellem 16 og 24 år med 70 procent mellem 2007 og 2013.
En anden årsag til den faldende pendling er, at en del danskere har valgt at flytte tilbage fra Skåne til Danmark i årene efter finanskrisen som følge af de lavere boligpriser i Danmark. Selvom der i dag bor næsten lige så mange danskere i Skåne som før krisen, så er der flere børn og færre i den arbejdsføre alder blandt danskerne i Skåne og derfor også færre, der pendler til et job på den danske side af Sundet.
Dagligt antal pendlere over Øresund på Øresundsbron og Helsingborg-Helsingør-færgerne
0 | Fra Sjælland til Skåne | Fra Skåne til Sjælland | I alt |
1997 | 166 | 2130 | 2296 |
1998 | 188 | 2365 | 2553 |
1999 | 204 | 2584 | 2788 |
2000 | 281 | 3010 | 3291 |
2001 | 539 | 3751 | 4290 |
2002 | 533 | 4697 | 5230 |
2003 | 536 | 5683 | 6219 |
2004 | 692 | 7160 | 7852 |
2005 | 734 | 8783 | 9517 |
2006 | 750 | 12744 | 13494 |
2007 | 623 | 17890 | 18513 |
2008 | 708 | 19097 | 19805 |
2009 | 633 | 18387 | 19020 |
2010 | 712 | 17702 | 18414 |
2011 | 827 | 16226 | 17053 |
2012 | 923 | 15125 | 16048 |
2013 | 1016 | 14493 | 15509 |
2014 | 15200 |
Kilde: For 2014 Øresundsinstituttets beregninger på baggrund af kvartalsvise data fra Ørestat. For 1997-2013 Ørestats grænseregionale pendlingsstatistik.
De unge pendlere blev 70 procent færre i løbet af kriseårene 2008-13
De unge svenskere (16-24 år) tilhører de øresundspendlere, der blev hårdest ramt af krisen, men er også dem, der tidligst mærker konjunkturvendingen på det danske arbejdsmarked. Under lavkonjunkturen klarede de svenske unge sig dårligere på det danske arbejdsmarked end de danske unge. Mellem 2007 og 2013 faldt antallet unge svenskere, der arbejder i Danmark med 70 procent.
Malmøs unge blev ramt
I 2007, da pendlingen var på sit højeste, var der 1.927 unge malmøboere, der arbejdede i Danmark. 2013 var tallet faldet til 566. Malmø rammes derfor hårdt, når så mange unge svenskere mister fodfæstet på det danske arbejdsmarked.
De 16-24 åriges andel af pendlerne samt det totale antal pendlere fordelt på aldersgrupper
0 | 16-24 årige pendlere | Øvrige øresundspendlere | De 16-24 åriges andel af pendlerne |
1997 | 215 | 2081 | 9% |
1998 | 250 | 2303 | 10% |
1999 | 276 | 2512 | 10% |
2000 | 338 | 2953 | 10% |
2001 | 437 | 3853 | 10% |
2002 | 554 | 4676 | 11% |
2003 | 704 | 5515 | 11% |
2004 | 978 | 6874 | 12% |
2005 | 1142 | 8375 | 12% |
2006 | 2020 | 11474 | 15% |
2007 | 3073 | 15440 | 17% |
2008 | 3090 | 16715 | 16% |
2009 | 2388 | 16632 | 13% |
2010 | 1926 | 16488 | 10% |
2011 | 1453 | 15600 | 9% |
2012 | 1105 | 14943 | 7% |
2013 | 905 | 14604 | 6% |
Kilde: Øresundsinstituttets beregninger på data fra Ørestat
Bopælskommune for øresundspendlerne og deres andel af befolkningen
0 | Antal pendlere, 2013 | Andel af befolkningen i % |
Malmø | 8630 | 2,8% |
Vellinge | 603 | 1,8% |
Skurup | 186 | 1,2% |
Svedala | 239 | 1,2% |
Burlöv | 190 | 1,1% |
Bjuv | 157 | 1,1% |
Helsingborg | 1341 | 1,0% |
Trelleborg | 381 | 0,9% |
Staffanstorp | 182 | 0,8% |
Lomma | 178 | 0,8% |
Landskrona | 335 | 0,8% |
Örkelljunga | 72 | 0,7% |
Klippan | 111 | 0,7% |
Höör | 99 | 0,6% |
Lund | 706 | 0,6% |
Åstorp | 87 | 0,6% |
Sjöbo | 106 | 0,6% |
Svalöv | 69 | 0,5% |
Perstorp | 36 | 0,5% |
Eslöv | 146 | 0,5% |
Kävlinge | 129 | 0,4% |
Hörby | 48 | 0,3% |
Höganäs | 80 | 0,3% |
Ystad | 91 | 0,3% |
Ängelholm | 77 | 0,2% |
Hässleholm | 82 | 0,2% |
Simrishamn | 28 | 0,1% |
Tomelilla | 17 | 0,1% |
Dragør | 18 | 0,1% |
Båstad | 17 | 0,1% |
Helsingør | 62 | 0,1% |
Osby | 11 | 0,1% |
Gentofte | 64 | 0,1% |
Frederiksberg | 81 | 0,1% |
Hørsholm | 19 | 0,1% |
København | 430 | 0,1% |
Östra Göinge | 10 | 0,1% |
Rudersdal | 32 | 0,1% |
Fredensborg | 23 | 0,1% |
Tårnby | 23 | 0,1% |
Kristianstad | 43 | 0,1% |
Bromölla | 6 | 0,0% |
Lyngby-Taarbæk | 25 | 0,0% |
Furesø | 14 | 0,0% |
Gladsaxe | 23 | 0,0% |
Hillerød | 15 | 0,0% |
Rødovre | 11 | 0,0% |
Faxe | 10 | 0,0% |
Egedal | 12 | 0,0% |
Solrød | 6 | 0,0% |
Roskilde | 23 | 0,0% |
Ballerup | 13 | 0,0% |
Greve | 12 | 0,0% |
Allerød | 6 | 0,0% |
Høje-Taastrup | 12 | 0,0% |
Ishøj | 5 | 0,0% |
Gribskov | 9 | 0,0% |
Vallensbæk | 3 | 0,0% |
Brøndby | 6 | 0,0% |
Køge | 9 | 0,0% |
Lejre | 4 | 0,0% |
Herlev | 4 | 0,0% |
Hvidovre | 6 | 0,0% |
Frederikssund | 5 | 0,0% |
Albertslund | 3 | 0,0% |
Sorø | 3 | 0,0% |
Stevns | 2 | 0,0% |
Glostrup | 2 | 0,0% |
Holbæk | 6 | 0,0% |
Bornholm | 3 | 0,0% |
Guldborgsund | 4 | 0,0% |
Halsnæs | 1 | 0,0% |
Odsherred | 1 | 0,0% |
Ringsted | 1 | 0,0% |
Slagelse | 2 | 0,0% |
Lolland | 1 | 0,0% |
Kalundborg | 1 | 0,0% |
Næstved | 1 | 0,0% |
Vordingborg | 0 | 0,0% |
Kilde: Øresundsinstituttets beregninger på data fra Ørestat
Abejdsstedskommune for øresundspendlerne og deres andel af befolkningen
0 | Antal pendlere, 2013 | Andel af beskæftigelsen i % |
Tårnby | 1791 | 7,4% |
Helsingør | 779 | 3,6% |
København | 6213 | 1,7% |
Hvidovre | 439 | 1,7% |
Brøndby | 370 | 1,7% |
Gladsaxe | 556 | 1,4% |
Dragør | 40 | 1,4% |
Ballerup | 484 | 1,2% |
Frederiksberg | 472 | 1,2% |
Albertslund | 217 | 1,1% |
Glostrup | 233 | 1,1% |
Fredensborg | 137 | 1,1% |
Høje-Taastrup | 319 | 1,1% |
Herlev | 209 | 1,1% |
Lyngby-Taarbæk | 308 | 1,0% |
Vallensbæk | 42 | 0,9% |
Ishøj | 74 | 0,9% |
Hørsholm | 81 | 0,9% |
Rudersdal | 222 | 0,9% |
Gentofte | 304 | 0,8% |
Rødovre | 122 | 0,7% |
Allerød | 103 | 0,7% |
Hillerød | 201 | 0,7% |
Greve | 99 | 0,6% |
Furesø | 65 | 0,5% |
Gribskov | 52 | 0,4% |
Solrød | 22 | 0,4% |
Roskilde | 150 | 0,4% |
Egedal | 39 | 0,4% |
Malmø | 537 | 0,3% |
Lund | 198 | 0,3% |
Køge | 63 | 0,2% |
Svedala | 15 | 0,2% |
Helsingborg | 133 | 0,2% |
Halsnæs | 15 | 0,2% |
Frederikssund | 27 | 0,2% |
Lejre | 12 | 0,2% |
Stevns | 9 | 0,2% |
Vellinge | 12 | 0,1% |
Ringsted | 22 | 0,1% |
Slagelse | 39 | 0,1% |
Sorø | 14 | 0,1% |
Faxe | 14 | 0,1% |
Vordingborg | 19 | 0,1% |
Holbæk | 29 | 0,1% |
Lomma | 6 | 0,1% |
Svalöv | 4 | 0,1% |
Kristianstad | 39 | 0,1% |
Bjuv | 5 | 0,1% |
Perstorp | 3 | 0,1% |
Næstved | 29 | 0,1% |
Båstad | 6 | 0,1% |
Eslöv | 10 | 0,1% |
Kalundborg | 16 | 0,1% |
Odsherred | 9 | 0,1% |
Bornholm | 13 | 0,1% |
Lolland | 11 | 0,1% |
Burlöv | 5 | 0,1% |
Åstorp | 3 | 0,1% |
Kävlinge | 4 | 0,1% |
Höganäs | 4 | 0,0% |
Ystad | 5 | 0,0% |
Guldborgsund | 9 | 0,0% |
Trelleborg | 5 | 0,0% |
Staffanstorp | 2 | 0,0% |
Landskrona | 5 | 0,0% |
Ängelholm | 5 | 0,0% |
Hässleholm | 5 | 0,0% |
Skurup | 1 | 0,0% |
Osby | 1 | 0,0% |
Klippan | 1 | 0,0% |
Sjöbo | 1 | 0,0% |
Simrishamn | 1 | 0,0% |
Östra Göinge | 0 | 0,0% |
Örkelljunga | 0 | 0,0% |
Hörby | 0 | 0,0% |
Höör | 0 | 0,0% |
Tomelilla | 0 | 0,0% |
Bromölla | 0 | 0,0% |
Kilde: Øresundsinstituttets beregninger på data fra Ørestat
OM DEN ANVENDTE STATISTIK
Ørestat offentliggør den officielle statistik for antal pendlere over Øresund. Statistikken udarbejdes ved hjælp af en samkøring af den danske registerbaserede arbejdsstyrkestatistik (RAS) med den modsvarende svenske Registerbaserad arbetsmarknadsstatistik (RAMS). RAS og RAMS opgør befolkningens tilknytning til arbejdsmarkedet i november. Begge statistikker følger, i vidst muligt omfang, ILO’s retningslinjer for klassifikation af befolkningen tilknytning til arbejdsmarkedet (ICSE). Statistikken vedrører kun lønmodtagere, dvs. selvstændige og medarbejdende ægtefæller indgår ikke. Det vurderes dog ikke at betyde så meget for øresundspendlingen, da en selvstændig som oftest vil have virksomhed i bopælslandet og rejser over Øresund derfor vil være forretningsrejser og ikke pendlingsrejser mellem bopæl og arbejdsplads. Den officielle pendlingsstatistik offentliggøres på årsbasis cirka halvandet år efter årets udløb.
Ørestat offentliggør både statistik for antal pendlere og øvrige indkomstmodtagere. Pendlere er personer, der bor på den ene side af Øresund og har deres hovedjob (i november) på den anden side af Øresund. Indkomstmodtagere er personer, der har et bijob eller som har haft indkomst i løbet af året i det andet land. I ovenstående tekst og tabeller er det valgt kun at vise antal pendlere for at få et tal, der er sammenligneligt med den nationale danske og svenske opgørelse af pendlere.
Ørestat offentliggør desuden en kvartalsvis pendlingsstatistik for pendlere fra Sverige til Danmark. Statistikken er offentliggjort fra og med 1. kvartal 2012. Kilderne til statistikken er de danske og svenske statistikker for beskæftigelse for lønmodtagere samt befolkningsstatistikkerne. Personer med en indkomst på mindst 10.000 kroner og med mindst 75 arbejdstimer i løbet af et kvartal indgår i statistikken. Statistikken offentliggøres cirka et halvt år efter kvartalets udløb og der er derfor mere aktuel, men også mindre detaljeret end den årlige statistik. Øresundsinstituttet anvender fra og med september 2015 statistikken til beregning af et skøn for pendlingen i de år, hvor der endnu ikke er offentliggjort årstal.