FAKTA: Pendling på tværs af Øresund
Øresundsinstituttets faktaportal er under udvikling og denne artikel vil blive opdateret snarest.
Antallet af pendlere over Øresund er faldet omkring 9 procent i 2016, hvilket er det største fald på noget tidspunkt. Øresundsinstituttet har beregnet antallet af daglige pendlere over Øresund i 2016 til at være omkring 13.800. Beregningerne er foreløbige og er baseret på solgte pendlerkort til Skånetrafiken (JoJo Period Öresund) samt pendlerpassager over Øresundsbron i bil.
Det faldende antal øresundspendlere kan formentlig først og fremmest forklares af ID- og grænsekontrollerne for rejsende fra Danmark til Sverige, der gav en betydelig længere rejsetid og flere forsinkelser end normalt i togtrafikken over Øresund. Efter ti-minutters driften blev genoptaget i myldretiden fra september 2017, er togpendlerne begyndt at vende tilbage og salget af pendlerkort steg med 1,4 procent i september viser tal fra Skånetrafiken.
Mens Øresundstogene i perioden september – november 2016 mistede 13 procent af sine pendlere i forhold til samme periode året forinden, fik Øresundsbro Konsortiet flere bilpendlere. I alt steg bilpendlingen over Øresundsbron med 5 procent i 2016. Den samlede vejtrafik steg med 5,1 procent, hvoraf Øresundsbro Konsortiet estimerer at 1-2 procentpoint kommer fra tidligere togrejsende, der er hoppet over i bilen i stedet.
Den officielle statistik for pendlingen over Øresund offentliggøres i Øresundsdatabanken omkring 1 ½ år efter årets udløb. Øresundsinstituttets foreløbige beregninger baseres på solgte pendlerkort hos Skånetrafiken samt pendlerpassager over Øresundsbron i bil og er derfor behæftet med en vis usikkerhed.
13.800 pendler over Øresund hver dag
Øresundsbron og Helsingborg-Helsingør færgerne
Dagligt antal pendlere over Øresund på Øresundsbron og Helsingborg-Helsingør-færgerne
0 | Fra Sjælland til Skåne | Fra Skåne til Sjælland | I alt |
1997 | 166 | 2130 | 2296 |
1998 | 188 | 2365 | 2553 |
1999 | 204 | 2584 | 2788 |
2000 | 281 | 3010 | 3291 |
2001 | 539 | 3751 | 4290 |
2002 | 533 | 4697 | 5230 |
2003 | 536 | 5683 | 6219 |
2004 | 692 | 7160 | 7852 |
2005 | 734 | 8783 | 9517 |
2006 | 750 | 12744 | 13494 |
2007 | 623 | 17890 | 18513 |
2008 | 708 | 19097 | 19805 |
2009 | 633 | 18387 | 19020 |
2010 | 712 | 17702 | 18414 |
2011 | 827 | 16226 | 17053 |
2012 | 923 | 15125 | 16048 |
2013 | 1016 | 14493 | 15509 |
2014 | 1021 | 14356 | 15377 |
2015 | 1137 | 14045 | 15182 |
2016 | 13800 |
Kilde: For 2016 Øresundsinstituttets beregninger på baggrund af oplysninger fra Skånetrafiken og Øresundsbro Konsortiet. For 1997-2015 Ørestats grænseregionale pendlingsstatistik.
3 ud af 4 unge øresundspendlere er forsvundet siden 2008
De unge svenskere (16-24 år) tilhører de øresundspendlere, der blev hårdest ramt af krisen, og selvom det danske arbejdsmarked er kommet op i gear igen, er de unge svenskere ikke vendt tilbage til det danske arbejdsmarked. Mellem 2008 og 2015 faldt antallet unge svenskere, der arbejder i Danmark med 74 procent.
Malmøs unge blev ramt
I 2007, da pendlingen var på sit højeste, var der 1.927 unge malmøboere, der arbejdede i Danmark. 2015 var tallet faldet til 477. Malmø rammes derfor hårdt, når så mange unge øresundspendlere mister fodfæstet på det danske arbejdsmarked.
De 16 – 24 åriges andel af øresundspendlerne
samt det totale antal pendlere fordelt på aldersgrupper
De 16-24 åriges andel af pendlerne samt det totale antal pendlere fordelt på aldersgrupper
16-24 årige pendlere | Øvrige øresundspendlere | De 16-24 åriges andel af pendlerne | |
1997 | 215 | 2081 | 9% |
1998 | 250 | 2303 | 10% |
1999 | 276 | 2512 | 10% |
2000 | 338 | 2953 | 10% |
2001 | 437 | 3853 | 10% |
2002 | 554 | 4676 | 11% |
2003 | 704 | 5515 | 11% |
2004 | 978 | 6874 | 12% |
2005 | 1142 | 8375 | 12% |
2006 | 2020 | 11474 | 15% |
2007 | 3073 | 15440 | 17% |
2008 | 3090 | 16715 | 16% |
2009 | 2388 | 16632 | 13% |
2010 | 1926 | 16488 | 10% |
2011 | 1453 | 15600 | 9% |
2012 | 1105 | 14943 | 7% |
2013 | 905 | 14604 | 6% |
2014 | 857 | 14520 | 6% |
2015 | 798 | 14384 | 5% |
Kilde: Øresundsinstituttets beregninger på data fra Ørestat
Bopælskommune for øresundspendlerne og deres andel af befolkningen
Antal pendlare, 2015 | Andel af befolkningen i % | |
Malmø | 8369 | 2,6% |
Helsingborg | 1224 | 0,9% |
Lund | 787 | 0,7% |
Vellinge | 619 | 1,8% |
København | 524 | 0,1% |
Trelleborg | 385 | 0,9% |
Landskrona | 318 | 0,7% |
Svedala | 234 | 1,1% |
Staffanstorp | 183 | 0,8% |
Lomma | 177 | 0,8% |
Burlöv | 173 | 1,0% |
Skurup | 162 | 1,1% |
Eslöv | 143 | 0,4% |
Bjuv | 135 | 0,9% |
Kävlinge | 114 | 0,4% |
Höganäs | 95 | 0,4% |
Sjöbo | 91 | 0,5% |
Frederiksberg | 88 | 0,1% |
Klippan | 88 | 0,5% |
Ängelholm | 88 | 0,2% |
Höör | 85 | 0,5% |
Ystad | 83 | 0,3% |
Åstorp | 74 | 0,5% |
Hässleholm | 72 | 0,1% |
Svalöv | 69 | 0,5% |
Örkelljunga | 65 | 0,7% |
Gentofte | 64 | 0,1% |
Helsingør | 60 | 0,1% |
Hörby | 51 | 0,3% |
Kristianstad | 46 | 0,1% |
Tårnby | 37 | 0,1% |
Lyngby-Taarbæk | 31 | 0,1% |
Rudersdal | 31 | 0,1% |
Perstorp | 29 | 0,4% |
Fredensborg | 26 | 0,1% |
Simrishamn | 25 | 0,1% |
Roskilde | 22 | 0,0% |
Hørsholm | 20 | 0,1% |
Dragør | 19 | 0,1% |
Egedal | 16 | 0,0% |
Køge | 16 | 0,0% |
Båstad | 15 | 0,1% |
Furesø | 14 | 0,0% |
Hillerød | 14 | 0,0% |
Tomelilla | 14 | 0,1% |
Osby | 13 | 0,1% |
Gladsaxe | 12 | 0,0% |
Ballerup | 11 | 0,0% |
Rødovre | 11 | 0,0% |
Greve | 10 | 0,0% |
Holbæk | 10 | 0,0% |
Östra Göinge | 10 | 0,1% |
Hvidovre | 9 | 0,0% |
Ishøj | 9 | 0,0% |
Gribskov | 9 | 0,0% |
Bromölla | 9 | 0,1% |
Solrød | 8 | 0,0% |
Brøndby | 7 | 0,0% |
Glostrup | 5 | 0,0% |
Herlev | 5 | 0,0% |
Albertslund | 5 | 0,0% |
Høje-Taastrup | 5 | 0,0% |
Allerød | 5 | 0,0% |
Frederikssund | 5 | 0,0% |
Vallensbæk | 4 | 0,0% |
Næstved | 4 | 0,0% |
Faxe | 3 | 0,0% |
Stevns | 3 | 0,0% |
Bornholm | 3 | 0,0% |
Halsnæs | 2 | 0,0% |
Odsherred | 2 | 0,0% |
Slagelse | 2 | 0,0% |
Vordingborg | 2 | 0,0% |
Ringsted | 1 | 0,0% |
Sorø | 1 | 0,0% |
Lejre | 1 | 0,0% |
Guldborgsund | 1 | 0,0% |
Kalundborg | 0 | 0,0% |
Lolland | 0 | 0,0% |
Kilde: Øresundsinstituttets beregninger på data fra Ørestat
Arbejdsstedskommune for øresundspendlerne og deres andel af befolkningen
Antal pendlere, 2015 | Andel af beskæftigelsen i % | |
København | 5888 | 1,6% |
Tårnby | 2054 | 8,2% |
Helsingør | 691 | 3,0% |
Malmø | 661 | 0,4% |
Gladsaxe | 569 | 1,4% |
Frederiksberg | 481 | 1,1% |
Ballerup | 460 | 1,1% |
Hvidovre | 401 | 1,4% |
Høje-Taastrup | 363 | 1,0% |
Brøndby | 321 | 1,4% |
Gentofte | 315 | 0,8% |
Lyngby-Taarbæk | 294 | 0,9% |
Hillerød | 243 | 0,8% |
Glostrup | 223 | 1,1% |
Lund | 210 | 0,3% |
Albertslund | 197 | 1,0% |
Rudersdal | 178 | 0,7% |
Herlev | 155 | 0,7% |
Helsingborg | 122 | 0,2% |
Roskilde | 120 | 0,3% |
Fredensborg | 117 | 0,9% |
Rødovre | 113 | 0,7% |
Allerød | 91 | 0,6% |
Greve | 87 | 0,5% |
Hørsholm | 79 | 0,8% |
Køge | 72 | 0,3% |
Ishøj | 56 | 0,7% |
Egedal | 47 | 0,4% |
Furesø | 42 | 0,3% |
Næstved | 42 | 0,1% |
Dragør | 41 | 1,3% |
Vallensbæk | 35 | 0,8% |
Gribskov | 35 | 0,3% |
Frederikssund | 29 | 0,2% |
Slagelse | 25 | 0,1% |
Holbæk | 24 | 0,1% |
Solrød | 20 | 0,4% |
Ringsted | 20 | 0,1% |
Kalundborg | 18 | 0,1% |
Sorø | 17 | 0,1% |
Landskrona | 17 | 0,1% |
Kristianstad | 17 | 0,0% |
Burlöv | 16 | 0,2% |
Lejre | 15 | 0,2% |
Vordingborg | 15 | 0,1% |
Svedala | 14 | 0,2% |
Faxe | 12 | 0,1% |
Halsnæs | 10 | 0,1% |
Bornholm | 10 | 0,1% |
Vellinge | 9 | 0,1% |
Lomma | 8 | 0,1% |
Ängelholm | 7 | 0,0% |
Odsherred | 6 | 0,1% |
Trelleborg | 6 | 0,0% |
Hörby | 5 | 0,1% |
Staffanstorp | 5 | 0,1% |
Höganäs | 5 | 0,1% |
Eslöv | 5 | 0,0% |
Lolland | 5 | 0,0% |
Guldborgsund | 5 | 0,0% |
Stevns | 4 | 0,1% |
Svalöv | 3 | 0,1% |
Skurup | 3 | 0,1% |
Osby | 3 | 0,1% |
Bjuv | 3 | 0,1% |
Åstorp | 3 | 0,1% |
Klippan | 3 | 0,1% |
Kävlinge | 3 | 0,0% |
Hässleholm | 3 | 0,0% |
Perstorp | 2 | 0,1% |
Ystad | 2 | 0,0% |
Höör | 1 | 0,0% |
Båstad | 1 | 0,0% |
Östra Göinge | 0 | 0,0% |
Örkelljunga | 0 | 0,0% |
Sjöbo | 0 | 0,0% |
Tomelilla | 0 | 0,0% |
Bromölla | 0 | 0,0% |
Simrishamn | 0 | 0,0% |
Kilde: Øresundsinstituttets beregninger på data fra Ørestat
OM DEN ANVENDTE STATISTIK
Ørestat offentliggør den officielle statistik for antal pendlere over Øresund. Statistikken udarbejdes ved hjælp af en samkøring af den danske registerbaserede arbejdsstyrkestatistik (RAS) med den modsvarende svenske Registerbaserad arbetsmarknadsstatistik (RAMS). RAS og RAMS opgør befolkningens tilknytning til arbejdsmarkedet i november. Begge statistikker følger, i vidst muligt omfang, ILO’s retningslinjer for klassifikation af befolkningen tilknytning til arbejdsmarkedet (ICSE). Statistikken vedrører kun lønmodtagere, dvs. selvstændige og medarbejdende ægtefæller indgår ikke. Det vurderes dog ikke at betyde så meget for øresundspendlingen, da en selvstændig som oftest vil have virksomhed i bopælslandet og rejser over Øresund derfor vil være forretningsrejser og ikke pendlingsrejser mellem bopæl og arbejdsplads. Den officielle pendlingsstatistik offentliggøres på årsbasis cirka halvandet år efter årets udløb.
Ørestat offentliggør både statistik for antal pendlere og øvrige indkomstmodtagere. Pendlere er personer, der bor på den ene side af Øresund og har deres hovedjob (i november) på den anden side af Øresund. Indkomstmodtagere er personer, der har et bijob eller som har haft indkomst i løbet af året i det andet land. I ovenstående tekst og tabeller er det valgt kun at vise antal pendlere for at få et tal, der er sammenligneligt med den nationale danske og svenske opgørelse af pendlere.
Ørestat offentliggør desuden en kvartalsvis pendlingsstatistik for pendlere fra Sverige til Danmark. Statistikken er offentliggjort fra og med 1. kvartal 2012. Kilderne til statistikken er de danske og svenske statistikker for beskæftigelse for lønmodtagere samt befolkningsstatistikkerne. Personer med en indkomst på mindst 10.000 kroner og med mindst 75 arbejdstimer i løbet af et kvartal indgår i statistikken. Statistikken offentliggøres cirka et halvt år efter kvartalets udløb og der er derfor mere aktuel, men også mindre detaljeret end den årlige statistik.
Til beregning af pendlertallet for det seneste år anvendes oplysninger om salg af pendlerkort til Øresundstoget (JoJo Period Öresund) og oplysninger om antallet af passager foretaget af biler med en pendleraftale fra Øresundsbro Konsortiet.