FAKTA: Pendling på tværs af Øresund

Øresundsinstituttets faktaportal er under udvikling og denne artikel vil blive opdateret snarest.

Antallet af pendlere over Øresund er faldet omkring 9 procent i 2016, hvilket er det største fald på noget tidspunkt. Øresundsinstituttet har beregnet antallet af daglige pendlere over Øresund i 2016 til at være omkring 13.800. Beregningerne er foreløbige og er baseret på solgte pendlerkort til Skånetrafiken (JoJo Period Öresund) samt pendlerpassager over Øresundsbron i bil.

Det faldende antal øresundspendlere kan formentlig først og fremmest forklares af ID- og grænsekontrollerne for rejsende fra Danmark til Sverige, der gav en betydelig længere rejsetid og flere forsinkelser end normalt i togtrafikken over Øresund. Efter ti-minutters driften blev genoptaget i myldretiden fra september 2017, er togpendlerne begyndt at vende tilbage og salget af pendlerkort steg med 1,4 procent i september viser tal fra Skånetrafiken.

Mens Øresundstogene i perioden september – november 2016 mistede 13 procent af sine pendlere i forhold til samme periode året forinden, fik Øresundsbro Konsortiet flere bilpendlere. I alt steg bilpendlingen over Øresundsbron med 5 procent i 2016. Den samlede vejtrafik steg med 5,1 procent, hvoraf Øresundsbro Konsortiet estimerer at 1-2 procentpoint kommer fra tidligere togrejsende, der er hoppet over i bilen i stedet.

Den officielle statistik for pendlingen over Øresund offentliggøres i Øresundsdatabanken omkring 1 ½ år efter årets udløb. Øresundsinstituttets foreløbige beregninger baseres på solgte pendlerkort hos Skånetrafiken samt pendlerpassager over Øresundsbron i bil og er derfor behæftet med en vis usikkerhed.

13.800 pendler over Øresund hver dag

Øresundsbron og Helsingborg-Helsingør færgerne

Dagligt antal pendlere over Øresund på Øresundsbron og Helsingborg-Helsingør-færgerne
0 Fra Sjælland til Skåne Fra Skåne til Sjælland I alt
1997 166 2130 2296
1998 188 2365 2553
1999 204 2584 2788
2000 281 3010 3291
2001 539 3751 4290
2002 533 4697 5230
2003 536 5683 6219
2004 692 7160 7852
2005 734 8783 9517
2006 750 12744 13494
2007 623 17890 18513
2008 708 19097 19805
2009 633 18387 19020
2010 712 17702 18414
2011 827 16226 17053
2012 923 15125 16048
2013 1016 14493 15509
2014 1021 14356 15377
2015 1137 14045 15182
2016 13800

Kilde: For 2016 Øresundsinstituttets beregninger på baggrund af oplysninger fra Skånetrafiken og Øresundsbro Konsortiet. For 1997-2015 Ørestats grænseregionale pendlingsstatistik.

 


3 ud af 4 unge øresundspendlere er forsvundet siden 2008

De unge svenskere (16-24 år) tilhører de øresundspendlere, der blev hårdest ramt af krisen, og selvom det danske arbejdsmarked er kommet op i gear igen, er de unge svenskere ikke vendt tilbage til det danske arbejdsmarked. Mellem 2008 og 2015 faldt antallet unge svenskere, der arbejder i Danmark med 74 procent.

Malmøs unge blev ramt

I 2007, da pendlingen var på sit højeste, var der 1.927 unge malmøboere, der arbejdede i Danmark. 2015 var tallet faldet til 477. Malmø rammes derfor hårdt, når så mange unge øresundspendlere mister fodfæstet på det danske arbejdsmarked.

 De 16 – 24 åriges andel af øresundspendlerne

samt det totale antal pendlere fordelt på aldersgrupper

 
De 16-24 åriges andel af pendlerne samt det totale antal pendlere fordelt på aldersgrupper
16-24 årige pendlere Øvrige øresundspendlere De 16-24 åriges andel af pendlerne
1997 215 2081 9%
1998 250 2303 10%
1999 276 2512 10%
2000 338 2953 10%
2001 437 3853 10%
2002 554 4676 11%
2003 704 5515 11%
2004 978 6874 12%
2005 1142 8375 12%
2006 2020 11474 15%
2007 3073 15440 17%
2008 3090 16715 16%
2009 2388 16632 13%
2010 1926 16488 10%
2011 1453 15600 9%
2012 1105 14943 7%
2013 905 14604 6%
2014 857 14520 6%
2015 798 14384 5%

Kilde: Øresundsinstituttets beregninger på data fra Ørestat

 


 

 

 Bopælskommune for øresundspendlerne og deres andel af befolkningen
Antal pendlare, 2015 Andel af befolkningen i %
Malmø 8369 2,6%
Helsingborg 1224 0,9%
Lund 787 0,7%
Vellinge 619 1,8%
København 524 0,1%
Trelleborg 385 0,9%
Landskrona 318 0,7%
Svedala 234 1,1%
Staffanstorp 183 0,8%
Lomma 177 0,8%
Burlöv 173 1,0%
Skurup 162 1,1%
Eslöv 143 0,4%
Bjuv 135 0,9%
Kävlinge 114 0,4%
Höganäs 95 0,4%
Sjöbo 91 0,5%
Frederiksberg 88 0,1%
Klippan 88 0,5%
Ängelholm 88 0,2%
Höör 85 0,5%
Ystad 83 0,3%
Åstorp 74 0,5%
Hässleholm 72 0,1%
Svalöv 69 0,5%
Örkelljunga 65 0,7%
Gentofte 64 0,1%
Helsingør 60 0,1%
Hörby 51 0,3%
Kristianstad 46 0,1%
Tårnby 37 0,1%
Lyngby-Taarbæk 31 0,1%
Rudersdal 31 0,1%
Perstorp 29 0,4%
Fredensborg 26 0,1%
Simrishamn 25 0,1%
Roskilde 22 0,0%
Hørsholm 20 0,1%
Dragør 19 0,1%
Egedal 16 0,0%
Køge 16 0,0%
Båstad 15 0,1%
Furesø 14 0,0%
Hillerød 14 0,0%
Tomelilla 14 0,1%
Osby 13 0,1%
Gladsaxe 12 0,0%
Ballerup 11 0,0%
Rødovre 11 0,0%
Greve 10 0,0%
Holbæk 10 0,0%
Östra Göinge 10 0,1%
Hvidovre 9 0,0%
Ishøj 9 0,0%
Gribskov 9 0,0%
Bromölla 9 0,1%
Solrød 8 0,0%
Brøndby 7 0,0%
Glostrup 5 0,0%
Herlev 5 0,0%
Albertslund 5 0,0%
Høje-Taastrup 5 0,0%
Allerød 5 0,0%
Frederikssund 5 0,0%
Vallensbæk 4 0,0%
Næstved 4 0,0%
Faxe 3 0,0%
Stevns 3 0,0%
Bornholm 3 0,0%
Halsnæs 2 0,0%
Odsherred 2 0,0%
Slagelse 2 0,0%
Vordingborg 2 0,0%
Ringsted 1 0,0%
Sorø 1 0,0%
Lejre 1 0,0%
Guldborgsund 1 0,0%
Kalundborg 0 0,0%
Lolland 0 0,0%

Kilde: Øresundsinstituttets beregninger på data fra Ørestat

Arbejdsstedskommune for øresundspendlerne og deres andel af befolkningen
Antal pendlere, 2015 Andel af beskæftigelsen i %
København 5888 1,6%
Tårnby 2054 8,2%
Helsingør 691 3,0%
Malmø 661 0,4%
Gladsaxe 569 1,4%
Frederiksberg 481 1,1%
Ballerup 460 1,1%
Hvidovre 401 1,4%
Høje-Taastrup 363 1,0%
Brøndby 321 1,4%
Gentofte 315 0,8%
Lyngby-Taarbæk 294 0,9%
Hillerød 243 0,8%
Glostrup 223 1,1%
Lund 210 0,3%
Albertslund 197 1,0%
Rudersdal 178 0,7%
Herlev 155 0,7%
Helsingborg 122 0,2%
Roskilde 120 0,3%
Fredensborg 117 0,9%
Rødovre 113 0,7%
Allerød 91 0,6%
Greve 87 0,5%
Hørsholm 79 0,8%
Køge 72 0,3%
Ishøj 56 0,7%
Egedal 47 0,4%
Furesø 42 0,3%
Næstved 42 0,1%
Dragør 41 1,3%
Vallensbæk 35 0,8%
Gribskov 35 0,3%
Frederikssund 29 0,2%
Slagelse 25 0,1%
Holbæk 24 0,1%
Solrød 20 0,4%
Ringsted 20 0,1%
Kalundborg 18 0,1%
Sorø 17 0,1%
Landskrona 17 0,1%
Kristianstad 17 0,0%
Burlöv 16 0,2%
Lejre 15 0,2%
Vordingborg 15 0,1%
Svedala 14 0,2%
Faxe 12 0,1%
Halsnæs 10 0,1%
Bornholm 10 0,1%
Vellinge 9 0,1%
Lomma 8 0,1%
Ängelholm 7 0,0%
Odsherred 6 0,1%
Trelleborg 6 0,0%
Hörby 5 0,1%
Staffanstorp 5 0,1%
Höganäs 5 0,1%
Eslöv 5 0,0%
Lolland 5 0,0%
Guldborgsund 5 0,0%
Stevns 4 0,1%
Svalöv 3 0,1%
Skurup 3 0,1%
Osby 3 0,1%
Bjuv 3 0,1%
Åstorp 3 0,1%
Klippan 3 0,1%
Kävlinge 3 0,0%
Hässleholm 3 0,0%
Perstorp 2 0,1%
Ystad 2 0,0%
Höör 1 0,0%
Båstad 1 0,0%
Östra Göinge 0 0,0%
Örkelljunga 0 0,0%
Sjöbo 0 0,0%
Tomelilla 0 0,0%
Bromölla 0 0,0%
Simrishamn 0 0,0%

Kilde: Øresundsinstituttets beregninger på data fra Ørestat

 


OM DEN ANVENDTE STATISTIK

Ørestat offentliggør den officielle statistik for antal pendlere over Øresund. Statistikken udarbejdes ved hjælp af en samkøring af den danske registerbaserede arbejdsstyrkestatistik (RAS) med den modsvarende svenske Registerbaserad arbetsmarknadsstatistik (RAMS). RAS og RAMS opgør befolkningens tilknytning til arbejdsmarkedet i november. Begge statistikker følger, i vidst muligt omfang, ILO’s retningslinjer for klassifikation af befolkningen tilknytning til arbejdsmarkedet (ICSE). Statistikken vedrører kun lønmodtagere, dvs. selvstændige og medarbejdende ægtefæller indgår ikke. Det vurderes dog ikke at betyde så meget for øresundspendlingen, da en selvstændig som oftest vil have virksomhed i bopælslandet og rejser over Øresund derfor vil være forretningsrejser og ikke pendlingsrejser mellem bopæl og arbejdsplads. Den officielle pendlingsstatistik offentliggøres på årsbasis cirka halvandet år efter årets udløb.

Ørestat offentliggør både statistik for antal pendlere og øvrige indkomstmodtagere. Pendlere er personer, der bor på den ene side af Øresund og har deres hovedjob (i november) på den anden side af Øresund. Indkomstmodtagere er personer, der har et bijob eller som har haft indkomst i løbet af året i det andet land. I ovenstående tekst og tabeller er det valgt kun at vise antal pendlere for at få et tal, der er sammenligneligt med den nationale danske og svenske opgørelse af pendlere.

Ørestat offentliggør desuden en kvartalsvis pendlingsstatistik for pendlere fra Sverige til Danmark. Statistikken er offentliggjort fra og med 1. kvartal 2012. Kilderne til statistikken er de danske og svenske statistikker for beskæftigelse for lønmodtagere samt befolkningsstatistikkerne. Personer med en indkomst på mindst 10.000 kroner og med mindst 75 arbejdstimer i løbet af et kvartal indgår i statistikken. Statistikken offentliggøres cirka et halvt år efter kvartalets udløb og der er derfor mere aktuel, men også mindre detaljeret end den årlige statistik.

Til beregning af pendlertallet for det seneste år anvendes oplysninger om salg af pendlerkort til Øresundstoget (JoJo Period Öresund) og oplysninger om antallet af passager foretaget af biler med en pendleraftale fra Øresundsbro Konsortiet.