Ny analyse: STATE OF THE REGION – samarbejdet over Øresund i 2023

Den dansk-svenske skatteaftale, grænsehindringer og faste forbindelser. Det er tre eksempler på aktuelle emner, som i øjeblikket diskuteres, undersøges og forhandles i Øresundssamarbejdet. Det forgangne år har også sat fokus på, hvordan begivenheder i omverdenen påvirker, driver og standser udviklingen i Øresundsregionen. Et tydeligt eksempel er, hvordan eksterne sikkerhedstrusler og nationalpolitiske hensyn ligger bag beslutninger om grænse- og ID-kontrol. Krigen i Ukraine og den svenske ansøgning om NATO-medlemskab skaber også et tættere nationalt forsvarssamarbejde mellem landene. Desuden sætter den kommende Femern Bælt-tunnel fokus på udbygning af jernbanen – også i Skåne. Det faktum, at landene i øjeblikket adskiller sig økonomisk, med en rekordlav svensk krone, har skabt tydeligere valutavindere og -tabere.

Læs mere om dette i den ottende udgave af Øresundsinstituttets analyse af det dansk-svenske samarbejde: State of the Region.

Læs analysen her


Fem år i Øresundsregionen

2019: Omstilling
Ændringer i det politiske samarbejde og usikkerhed med erhvervsfremmeloven.

2020: Forandringens år
Nye mennesker i samarbejdet, udfordringer med pandemien.

2021: Fra krise til genstart
Ny start og nye initiativer som Greater Copenhagen Task Force.

2022: Tilbage til hverdagen
Mangel på dansk arbejdskraft og fokus på arbejdsmarkedet med jobmesser, på vej mod genopretning.

2023: Forhandlingernes tid
Skatteaftaler, grænsehindringer og infrastruktur undersøges. Nationalt perspektiv tydeligere.


FEM HIGHLIGHTS FRA ANALYSEN

1. Danmark afskaffer grænsekontrollen – Sverige kan indføre nyt transportøransvar

De var beregnet til at vare i ti dage. Otte år senere præger midlertidige svenske grænsekontroller stadig Øresundsregionen, og den svenske regering vil nu have mulighed for at genindføre ID-kontroller. En ny lov giver det svenske politi større beføjelser i grænseområderne. Samtidig har Danmark nu helt afskaffet sine grænsekontroller til Sverige.

 

 

 

2. Splittet økonomisk udvikling i Øresund: fortsat positiv vækst i Danmark, mens Sveriges økonomi skrumper

Den svenske økonomi krymper i øjeblikket, mens den danske økonomi vokser moderat. Den danske inflation er faldet hurtigt i løbet af året til 0,9 procent i september, mens den svenske inflation fortsat er relativt høj på 7,5 procent i august. De økonomiske forskelle mellem landene forklares bl.a. med den stærke medicinalindustri i Danmark, den historisk svage svenske krone og en større andel af boliglån med variabel rente i Sverige, hvilket betyder, at rentestigninger fra svenske Riksbanken slår hurtigere igennem end i resten af Europa.

 

 

3. Den dansk-svenske skatteaftale på forhandlingsbordet – ny aftale er tæt på, ifølge minister

Det danske skatteministerium og det svenske finansdepartement forhandler i øjeblikket om en opdatering af den dansk-svenske skatteaftale, Øresundsaftalen. Fire forslag, som blev rejst af Greater Copenhagen i foråret 2022, er med i forhandlingerne – blandt andet at gøre det lettere for grænsependlere, der delvist arbejder hjemmefra. Øresundsaftalen er ikke blevet opdateret siden den blev indgået i 2003, men nu kan et resultat være tæt på.

 

 

4. Flere initiativer forsøger at finde nye løsninger på gamle grænsehindringer

I løbet af året er der blevet taget flere initiativer til at finde løsninger på gamle grænsehindringer i Øresundsregionen, som har stor betydning for arbejdsmarkedet. På vegne af Øresunddirekt har en dansk-svensk advokat udarbejdet løsningsforslag til to store forhindringer: vanskelighederne ved at arbejde i både Danmark og Sverige, også hjemmefra, og det faktum, at ikke-EU-borgere ikke har lov til at grænsependle. Den sidste forhindring vil OECD nu også tage fat på, gennem en opgave fra Region Skåne og Region Hovedstaden.

 

 

5. Store jernbane­investeringer i ­Danmark som følge af Femern Bælt-tunnelen – sætter fokus på kapaciteten også i Skåne­

Foto: Femern A/S

Danmark investerer stort i jernbanen med det mål at få en helt ny transport­korridor til Tyskland, når den kommende Femern Bælt-tunnel står færdig i 2029. I Øresundsregionen hæves der stemmer om, at de svenske tiltag for at imødekomme de forventede trafikstigninger halter bagefter, ikke mindst efter at regeringen har aflyst planlægningen af en ny hovedlinje på strækningen Lund-Hässleholm. Det seneste bud i Trafikverkets undersøgelse af en udbygning til fire spor på strækningen er en færdiggørelse i 2043. Desuden afventer Øresundsbro Konsortiet svar fra regeringen på sit forslag om at udvide landforbindelserne til forbindelsen med finansiering fra ejerselskabet Svedab. Den svenske undersøgelse af kapacitet og redundans over Øresund, som omfatter alle tre forslag til nye forbindelser, forventes at være færdig næste år.


NYT I SAMARBEJDET

 


NY PÅ POSTEN

 


OM RAPPORTEN

State of the Region er udgivet af Øresundsinstituttet

Siden 2016 har Øresundsinstituttet hvert år udgivet en rapport om samarbejdet mellem Danmark og Sverige i form af State of the Region. Analysen giver blandt andet et overblik over det aktuelle dansk-svenske samarbejde og tværregionale aktiviteter i det forgangne år.

Dette års udgave er den ottende, og en forhåndsversion blev præsenteret den 5. oktober på den svenske ambassade i København.

Læs analysen her

 

KONTAKT:

Johan Wessman

Adm. direktør på Øresundsinstituttet
johan.wessman@oresundsinstituttet.org