Ny analyse: Øresundsindex 2022
Coronapandemien har medført en tilbagegang for aktiviteterne på tværs af Øresund. Pendlingen faldt med syv procent, trafikken blev halveret og overnatningerne mindskede endnu mere. Samtidig skal integrationen over Øresund ses i et bredere perspektiv. I de øvrige indikatorer, som indgår i Øresundsindex, ses mindre forandringer under pandemien og visse i positiv retning. Dermed lander det samlede Øresundsindex på 85 i 2021 sammenlignet med 100 i 2015. Det viser en ny analyse som Øresundsinstituttet har udarbejdet for Øresundsbro Konsortiet.
Integrationen over Øresund omfatter både faktorer i hurtig forandring såsom rejser og turisme og mere stabile faktorer såsom bosætning i nabolandet, etablering af virksomheder over sundet og godstransporter. Perioden 2015-2019 kan enten beskrives som stabil eller som nogle år med grænsekontrol og stagnation i integrationen over Øresund, som stod i kontrast til den relativt gode økonomiske udvikling. Fra og med 2020 er udviklingen over Øresund præget af pandemien med et kraftigt fald i rejserne over Øresund, men en fortsat positiv udvikling i godstransporter.
Det er Øresundsbro Konsortiet som har taget initiativ til det nye Øresundsindex og indekset blev præsenteret på konferencen Real Estate Øresund idag.
Tre highlights fra rapporten
1) Integrationen er mindsket
2) Mere erhvervslivsaktivitet
På trods af grænsekontroller siden november 2015 og pandemien fra 2020 er pendlingen ikke faldet drastisk. Fra 2015 til 2020 mindskede grænsependlingen med 10 procent. Samlet set pendlede 16.500 personer over grænsen i 2020. Det kan ses i relation til knapt to millioner beskæftigede i Øresundsregionen. Med den nuværende arbejdskraftsmangel i Danmark og den høje arbejdsløshed i Skåne er der et potentiale i at øge grænsependlingen.
Stagneret integration frem til corona – derefter dyk
Der bor 4,1 millioner mennesker i Øresundsregionen og siden 2015 er antallet af indbyggere steget med næsten fem procent. Samtidig har der været en god økonomisk vækst, men der ses ikke nogen større stigning i interaktionen over Øresund. Mellem 2015 og 2019 var forandringerne små i såvel trafikken over Øresund som på flere andre integrationsområder. Det samlede Øresundsindex flyttede sig fra 100 til 103. En udvikling, som kan tolkes som stabilitet eller stagnation, alt efter hvilke forventninger som ligger til grund for tolkningen. Størst positiv forandring ses for antal virksomheder i nabolandet, godstransporter over Øresund og overnatninger på den anden side af Øresund.
Da coronapandemien slog til, faldt visse indikatorer kraftigt, mens andre holdt sig på et relativt stabilt niveau, og det samlede Øresundsindex landede på 82 i 2020. I 2021 har flere indikatorer vendt opad igen og indekset steg til 85. Bortset fra de to indikatorer for erhvervslivet – godstransporter og virksomheder i nabolandet – har alle indikatorer et lavere indekstal i 2021 end i 2015. Der er færre grænsependlere, færre studenter i nabolandet, færre som flytter over Øresund, færre danskere i Skåne og ligeledes færre danskejede fritidshuse i Skåne.
Nyt Øresundspanel
29 procent – hverken godt eller dårligt
23 procent – godt eller meget godt
Tror du, at du vil tage oftere eller mere sjældent til den anden side af Øresund det kommende år?
47 procent – oftere eller meget oftere
48 procent – cirka lige så ofte
5 procent – mere sjældent
Om Øresundsindex
Ni forskellige indikatorer er blevet valgt for at måle udviklingen i integrationen i Øresundsregionen. De har fokus på fysisk interaktion over Øresund og dækker over fire områder: trafik, arbejdsmarked, erhvervsliv og hverdagsintegration. Indikatorerne er baseret på officiel tilgængelig statistik samt trafikstatistik for gods og personrejser over Øresund. Statistikkerne viser antal og er derfor mulige at summere. Indikatorerne vægtes ind i det samlede indeks ud fra deres relevans og nøjagtighed. 2015 er basisåret, indeks 100. Det er hovedsageligt inden id- og grænsekontrollerne blev indført (Sverige indførte grænsekontrol den 12. november 2015). Det var hverken ekstra høj- eller lavkonjunktur, og der var ingen større forskel på konjunkturstemningen i Danmark og Sverige. Valutakursen lå på et normalniveau omkring 125 SEK for 100 DKK. 2015 anses derfor at være et relativt normalt sammenligningsår.