FAKTA: Pendling på tværs af Øresund
PENDLING. Lige nu påvirker coronakrisen naturligvis pendlingen målt i antal rejser over Øresund eftersom mange arbejder hjemmefra samtidig som en stor del af pendlerne er beskæftigede i de hårdest ramte brancher så som hotel- og restaurant, handel og transport. Dermed kan opsigelser og lønkompensationsordninger have berørt mange pendlere. Den officielle statistik findes kun til og med 2015, og siden da har der i flere omgange været indført grænsekontrol, som kan have påvirket pendlingen. I hvilken retning pendlerne tager, kan forventes at være den samme – flest pendler fra Sverige til Danmark.
2015, det seneste år med helårsstatistik for pendlingen på tværs af Øresund, var der i alt cirka 18.500 personer som havde en form for indkomst på den anden side af Sundet, hvoraf 15.200 var grænsependlere. Tallet er betydeligt lavere end rekordåret 2008, hvor der var omkring 26.000 pendlere og øvrige indkomstmodtagere, men stadig væsentligt højere end årene da Øresundsbroen åbnede i år 2000. Det har hele tiden været mere attraktivt at pendle fra Skåne til Østdanmark og 2015 var ingen undtagelse. 1.690 personer pendlede fra Danmark til Sverige mens 16.892 pendlede den anden vej (se diagram og tabel længere nede på siden).
Siden 2015 har flere faktorer påvirket Øresundspendlingen. I november 2015 indførte Sverige grænsekontrol for rejsende til Sverige og den 4. januar 2016 blev der desuden indført en id-kontrol ved togstationen ved Københavns Lufthavn og ved færgelejet i Helsingør. Dette resulterede i en længere togrejse og færre afgange i myldretiden, hvilket påvirkede pendlerne. Særligt togpendlingen blev påvirket af kontrollerne og antallet af solgte pendlerkort mindskede ifølge Skånetrafiken. Samtidig steg antallet af bilpendlere på Øresundsbron. Id-kontrollen blev fjernet i maj 2017, men siden da har også Danmark indført grænsekontrol og indrejserestriktioner i forbindelse med øget grænseoverskridende kriminalitet og coronakrisen. Læs mere om grænsekontrol og rejserestriktioner her.
I 2019 steg Skånetrafikens salg af pendlerkort med 5,7 procent sammenlignet med 2018, og var næsten på samme niveau som i 2015, inden id- og grænsekontrollen. Samtidig viste Øresundsbrons tal at bilpendlingen mindskede med 3,4 procent i 2019 sammenlignet med 2018. I 2020 påvirker coronakrisen kraftigt trafikken over Øresundsbron. Salget af pendlerkort (30-dages-billetter) til Øresundstoget er ifølge Skånetrafiken faldet med 41 procent i perioden januar-september sammenlignet med samme periode året inden. Det gennemsnitlige antal bilpendler-rejser over Øresundsbron pr. dag faldt med 27 procent i 2020 sammenlignet med 2019. På færgerne mellem Helsingør og Helsingborg mindskede antallet af passagerer med månedsbillet med 9 procent under 2020 sammenlignet med 2019.
Øresundsbrons bilpendlerrejser (årligt gennemsnit af antal rejser pr. dag med BroPas Pendler-aftale) |
|
2013 | 5879 |
2014 | 5818 |
2015 | 5779 |
2016 | 6067 |
2017 | 5970 |
2018 | 5691 |
2019 | 5496 |
2020 | 4025 |
Kilde: Øresunds Konsortiet. Tallet angiver et gennemsnitligt antal rejser for biler med pendleraftale per dag.
Skånetrafikens solgte pendlerkort til Øresundstoget (årligt genomsnit af antal solgte månedskort pr. måned) | |
2015 | 7682 |
2016 | 7044 |
2017 | 6789 |
2018 | 7182 |
2019 | 7590 |
2020 | 4303 |
Kilde: Skånetrafiken. Tallet angiver et årligt gennemsnit af antallet solgte månedskort til Danmark per måned.
Totalt antal pendlare og øvrige indkomstmodtagere efter retning 1997–2015 (officiel statistik):
Tabel: pendlare og øvrige indkomstmodtagere 1997–2015 (officiel statistik):
Pendlere | Øvrige Inkomstmodtagere | Totalt | |
1997 | 2296 | 775 | 3071 |
1998 | 2553 | 996 | 3549 |
1999 | 2788 | 1150 | 3938 |
2000 | 3291 | 1384 | 4675 |
2001 | 4290 | 1672 | 5962 |
2002 | 5230 | 1785 | 7015 |
2003 | 6219 | 1906 | 8125 |
2004 | 7852 | 1978 | 9830 |
2005 | 9517 | 2375 | 11892 |
2006 | 13494 | 3368 | 16862 |
2007 | 18513 | 4564 | 23077 |
2008 | 19805 | 5884 | 25689 |
2009 | 19020 | 5411 | 24431 |
2010 | 18414 | 4849 | 23263 |
2011 | 17053 | 4725 | 21778 |
2012 | 16048 | 4239 | 20287 |
2013 | 15509 | 3839 | 19348 |
2014 | 15377 | 3649 | 19026 |
2015 | 15182 | 3400 | 18582 |
Kilde: Ørestat
Om pendlingen
Pendlingen over Øresund hænger sammen med flere faktorer. Tilgængelighed er den tydeligste, hvilket illustreres af at antallet af pendlere steg markant efter at Øresundsbron åbnede. Fra at have været omkring 3.000 grænsependlere til at være som mest 25.689 i rekordåret 2008. Derefter påvirkede først finanskrisen og dernæst ID- og grænsekontrollerne pendlingen.
Valutakurs, forskel i boligpriser samt udbud og efterspørgsel på arbejdsmarkedet på begge sider er andre vigtige faktorer som påvirker pendlingen. En del af pendlerne er danskere som er flyttet til Skåne, men har beholdt sit job på den danske side af Sundet. Det var ekstra populært at flytte til Skåne omkring 2006 og 2007, inden boligboblen sprak i Danmark, eftersom prisforskellen på boligmarkedet var markant. I samme år var arbejdskraftsmanglen også som størst i Danmark og dermed var der stor efterspørgsel på svenske medarbejdere. Da arbejdsløsheden steg med finanskrisen, faldt også antallet af grænsependlere. I dag er der mangel på arbejdskraft i de samme brancher på dansk og svensk side. Yderligere en faktor som, udover den almindelige lønforskel, også påvirker, er forskellen i valutakursen. Når valutaforskellen vokser så stiger den faktiske lønforskel mellem landene også, hvilket kan gøre det endnu mere attraktivt at tage et job på den anden side.
Færre unge grænsependlere
I rekordåret 2008 havde 25.689 personer en form for indkomst på den anden side af Øresund, heraf var 9.728 under 30 år. I 2015 havde det samlede antal personer med indkomst på den anden side af Øresund mindsket med cirka 7.000 personer, og over 6.000 af disse tilhørte gruppen 16-29-årige. De unge er således de som har stået for den største mindskning i grænsependlingen i løbet af de seneste ti år.
Statistikken måler dels grænsependlere, men også øvrige indkomstagere, det vil sige personer som ikke fuldtidspendler over Sundet, men som har haft en indkomst på den anden side i løbet af året. De unge udgør en stor del af denne gruppe, men andelen er blevet mindre siden rekordårene. I slutningen af 2000 udgjorde de 16-29-årige cirka halvdelen af gruppen ”øvrige indkomstagere” mens andelen unge i denne gruppe var cirka en tredjedel i 2014 og 2015.
Pendlere og øvrige inkomstmodtagere fordelt på aldersgrupper:
16–29 år | 30– år | |
1997 | 786 | 2285 |
1998 | 983 | 2566 |
1999 | 1177 | 2761 |
2000 | 1458 | 3217 |
2001 | 1839 | 4123 |
2002 | 2318 | 4697 |
2003 | 2685 | 5440 |
2004 | 3622 | 6208 |
2005 | 4466 | 7426 |
2006 | 6262 | 10600 |
2007 | 9005 | 14072 |
2008 | 9724 | 15965 |
2009 | 8170 | 16261 |
2010 | 7044 | 16219 |
2011 | 5938 | 15840 |
2012 | 5057 | 15230 |
2013 | 4190 | 15158 |
2014 | 4022 | 15004 |
2015 | 3672 | 14910 |
(Kilde: Ørestat)
Om statistikken
Ørestat/Øresundsdatabasen offentliggør den officielle statistik for antal pendlere over Øresund. Statistikken udarbejdes ved hjælp af en samkøring af den danske registerbaserede arbejdsstyrkestatistik (RAS) med den modsvarende svenske Registerbaserad arbetsmarknadsstatistik (RAMS). RAS og RAMS opgør befolkningens tilknytning til arbejdsmarkedet i november. Begge statistikker følger, i vidst muligt omfang, ILO’s retningslinjer for klassifikation af befolkningen tilknytning til arbejdsmarkedet (ICSE). Statistikken vedrører kun lønmodtagere, dvs. selvstændige og medarbejdende ægtefæller indgår ikke. Det vurderes dog ikke at betyde så meget for øresundspendlingen, da en selvstændig som oftest vil have virksomhed i bopælslandet og rejser over Øresund derfor vil være forretningsrejser og ikke pendlingsrejser mellem bopæl og arbejdsplads. Den officielle pendlingsstatistik offentliggøres på årsbasis cirka halvandet år efter årets udløb.
Ørestat offentliggør både statistik for antal pendlere og øvrige indkomstmodtagere. Pendlere er personer, der bor på den ene side af Øresund og har deres hovedjob (i november) på den anden side af Øresund. Indkomstmodtagere er personer, der har et bijob eller som har haft indkomst i løbet af året i det andet land. I ovenstående tekst og tabeller er det valgt kun at vise antal pendlere for at få et tal, der er sammenligneligt med den nationale danske og svenske opgørelse af pendlere.
Siden 2015 opdateres den officielle statistik ikke, men ved at følge trafikken på Øresundsbron og Skånetrafikens pendlerkortsalg kan vi få en indikation på udviklingen i pendlingen. Det bliver dog ikke et fuldstændigt billede eftersom visse af togpendlerne køber sit pendlerkort hos danske DSB og eftersom der også er pendlere i den nordlige del af Øresund som pendler med færge mellem Helsingborg og Helsingør. Desuden kan valutaforskellen påvirke valget mellem at købe sit pendlerkort hos Skånetrafiken eller DSB, hvilket kan medvirke til en stigning i pendlerkortsalget, som ikke hænger sammen med en stigning i antallet af personer som pendler. For bilpendlingen over Øresundsbron er det ikke muligt at sige hvor mange personer som sidder i bilen. Tallet angiver i stedet et gennemsnitligt antal rejser for biler med pendleraftale per dag.